رییس بخش حقوق‌بشر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ″یوناما″ می‌‌گوید که این سازمان برای بازگشایی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم با حکومت سرپرست امارت اسلامی در تعامل ‌است. وی هم‌چنان ادامه بسته ماندن مکتب‌های دختران را مانع پیشرفت افغانستان می‌داند. در همین حال، شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که به دادخواهی‌شان […]

رییس بخش حقوق‌بشر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ″یوناما″ می‌‌گوید که این سازمان برای بازگشایی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم با حکومت سرپرست امارت اسلامی در تعامل ‌است.

وی هم‌چنان ادامه بسته ماندن مکتب‌های دختران را مانع پیشرفت افغانستان می‌داند. در همین حال، شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که به دادخواهی‌شان برای بازگشایی مکتب‌ها به روی دانش‌آموزان دختر ادامه خواهند داد.

بیش‌تر از چهار ماه از سال تعلیمی ۱۴۰۱ می‌گذرد؛ اما با خواست‌های مکرر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی؛ امارت اسلامی حاضر نشده که دروازه مکتب‌ها را بازگشایی کند. ادامه بسته ماندن مکتب‌ها نگرانی‌های داخلی و خارجی را به همراه داشت. شماری از فعالان حقوق زن هشدار می‌دهند که اگر مکتب‌ها به روی دانش آموزان دختر باز گشایی نشود، برای به دست اوردن حققوق زنان کشور به مبارزات خود ادامه خواهند داد.

در همین حال، فیونا فریزر، رییس بخش حقوق‌بشر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان “یوناما” می‌‌گوید که این سازمان برای بازگشایی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم با حکومت سرپرست امارت اسلامی در تعامل ‌است. خانم  فریزر ادامه بسته ماندن مکتب‌ها را مانع پیشرفت کشور خواند و افزود که اجازه ندادن به دختران برای رفتن به مکتب، بر روحیه زنان، اعضای خانواده دانش‌آموزان و جامعه اثر منفی می‌گذارد.

این در حالی‌است که قرار بود سال تعلیمی جدید ۱۴۰۱ تمامی مکتب‌ها بازگشایی شود؛ اما به فرمان رهبر امارت اسلامی دروازه‌های مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم دوباره مسدود شد و تا حال از بازگشایی مکتب‌ها خبری نیست.