حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا ضمن قدردانی از تلاش‌های وی و انریکه مورا معاون وی گفته است که هیچ تردیدی در اراده ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد. امیرعبداللهیان تاکید کرده است که اگر آمریکا با واقع‌بینی […]

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا ضمن قدردانی از تلاش‌های وی و انریکه مورا معاون وی گفته است که هیچ تردیدی در اراده ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرده است که اگر آمریکا با واقع‌بینی در مسیر دست‌یابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد، توافق خوب قابل دسترس همه طرف‌‌ها خواهد بود. وزیر امور خارجه ایران گفته که کشورش از آغاز مذاکرات تاکنون همواره حسن نیت و اراده جدی خود را برای رسیدن به توافق نشان داده است. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو گفته است طرف ایرانی تاکنون اراده مثبت و جدی در روند مذاکرات از خود نشان داده و اکنون زمان آن است که مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.

درهمین حال، جان کربی سخن‌گوی شورای امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که دیپلوماسی بهترین راه برای احیای برجام است:″ما هم‌چنان متعهد هستیم که ببینیم ایران هرگز به توانمندی‌های نظامی اتمی دست نمی‌یابد. رییس‌جمهور بایدن باور دارد که دیپلماسی بهترین راه رو به جلو برای گرفتن نتیجه است. مذاکرات درباره یک برجام جدید، تقریبا کامل شده است. توافق اکنون روی میز است. این‌که بخواهند توافق را بپذیرند یا نه، با ایران است″.

این در حالی‌است که محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این‌که آژانس هم‌چنان در تاسیسات هسته‌ای کشورش حضور و نظارت دارد، گفته است که برای نخستین بار سند چارچوب برنامه هسته‌ای کشورش در راستای سند راهبردی ۲۰ ساله سازمان تدوین شده است.

از سویی دیگر کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده است که توافق در خصوص برجام با ایران هنوزهم ممکن است؛ اما برای رسیدن به این مرحله باید شاهد پاسخ مثبت از سوی ایران باشند.