در آستانه‌ی یک سالگی تسلط دوباره امارت اسلامی بر افغانستان گروهی از سناتوران امریکایی در نامه‌یی از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواسته اند که طالبان را به خاطر نقض مداوم حقوق بشر در افغانستان حسابده بسازد. آنان همچنان از آقای گوترش خواسته اند تا برای حصول اطمینان از اینکه طالبان کرسی رسمی دیپلماتیک […]

در آستانه‌ی یک سالگی تسلط دوباره امارت اسلامی بر افغانستان گروهی از سناتوران امریکایی در نامه‌یی از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواسته اند که طالبان را به خاطر نقض مداوم حقوق بشر در افغانستان حسابده بسازد.
آنان همچنان از آقای گوترش خواسته اند تا برای حصول اطمینان از اینکه طالبان کرسی رسمی دیپلماتیک در سازمان ملل را کسب نکنند، کار کند.
کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده با نشر اعلامیه‌یی در خصوص این نامه گفته که این سناتوران از سازمان ملل خواسته اند که این سازمان باید علیه طالبان اقدام های هدفمند را روی دست بگیرد و شورای امنیت آن باید تعزیرات سال نزده هشتادو هشت بر سفر رهبران طالبان را دوباره وضع کند تا آنان نتوانند سفرهای خارجی داشته باشند.
در نامه همپنان آمده است که ملل متحد باید به مقام های غیرمشروع طالبان رسمیت بین المللی را که در صدد کسب آن اند، ندهد.
این در حالیست که قرار است شورای امنیت ملل متحد در ماه اگست احتمال تمدید استثنا در محدودیت سفر رهبران امارت اسلامی را بررسی کند و این سناتوران گفته اند که باید این استثنا تمدید نشود مگر این که بهبودی فوری و چشمگیر در تامین حقوق زنان و دختران افغانستان رونما شود.
سناتوران امریکایی گفته اند که زنان در افغانستان حق گشت و گذار آزادنه را ندارند اما رهبران طالبان از این معافیت سوی استفاده کرده و برای ایجاد روابط دیپلوماتیک به چین و روسیه سفر کرده اند و این تعزیرات موثر نیز تمام نشده است.
اما امارت اسلامی همواره گفته که به تامین حقوق بشری مردم افغانستان متعهد است و حقوق زنان و دختران را بر اساس آموزه های اسلام تامین می کند.
این سخنان در حالی همیشه از سوی حکومت سرپرست مطرح می شود که همین اکنون دروازه مکتب های متوسطه و لیسه به روی دختران مسدود است.
گفتنی است که محدودیت سفر رهبران امارت اسلامی به خارج در سال دوهزار و نزده به دلیل اشتراک آنان در نشست های صلح برای مدتی رفع شده شده بود.