آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا برای نخستین‌بار از زمان آغاز جنگ اوکراین با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو کرد. او گفت که به لاوروف برای پذیرفتن پیشنهادش برای آزادی دو آمریکایی زندانی در روسیه تاکید کرده است. از سویی دیگر سرگی لاوروف وزیرخارجه روسیه در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود گفته است که ارسال […]

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا برای نخستین‌بار از زمان آغاز جنگ اوکراین با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو کرد.

او گفت که به لاوروف برای پذیرفتن پیشنهادش برای آزادی دو آمریکایی زندانی در روسیه تاکید کرده است. از سویی دیگر سرگی لاوروف وزیرخارجه روسیه در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود گفته است که ارسال تسلیحات به اوکراین باعث طولانی شدن زمان جنگ و تشدید رنج می‌‌شود. وی گفته است شرایط به دلیل تحریم‌‌ها پیچیده شده است و وعده‌‌های واشنگتن برای معافیت عرضه مواد غذایی محقق نشده است: ″ما مذاکرات مستقیم و صریح داشتیم. من بر کرملین فشار آوردم تا با پیشنهاد مهمی که مطرح کردیم موافقت کند″.

درهمین حال، دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دایم روسیه در سازمان ملل در نشست ویژه شورای امنیت درباره اوکراین اعلام کرده که روسیه موفق شده است در انجام وظایف تعیین ‌شده در اجرای عملیات نظامی ویژه پیشرفت قابل‌ توجهی داشته باشد: ″گلوله ‌باران روز جمعه روستای یلنوفکا در سرزمین دونتسک توسط نیروهای مسلح اوکراین که طی آن بیش از ۵۰ زندانی اوکراینی کشته شدند، فقط روند تسلیم شدن سربازان اوکراینی را افزایش خواهد داد و نشان ‌دهنده تلاش مقامات کی‌یف برای انتقام از نیروهایی است که از اجرای دستورات آن‌ها سرپیچی می‌‌کنند″.

از سویی دیگر کارین ژان پیر، سخن‌گوی کاخ سفید در سخنانی اعلام کرد که دولت آمریکا در حال بررسی امکان تعیین روسیه به عنوان کشور حامی تروریزم است. هم‌چنان دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی ریاست‌ جمهوری روسیه اعلام کرد غرب هیچ تمایلی برای دادن امتیاز در بحران اوکراین ندارد: ″ما در حال بررسی تعیین روسیه به‌عنوان دولت حامی تروریزم به همراه طیف وسیعی از پیشنهادات دیگر برای تحمیل هزینه‌‌های بیش‌تر به مسکو هستیم″.

با این همه، معاون وزیر اطلاعات جمهوری خلق دونتسک با انتشار پیامی در تلگرام خود اعلام کرد نیروهای ارتش اوکراین بامداد جمعه، ساختمان محل نگهداری اُسرای جنگی در منطقه یِلِنووکا را بم‌باران کردند. به گفته این مقام محلی، ارتش اوکراین ساختمان محل نگهداری زندانی‌‌ها را مستقیم هدف قرار داد و در نتیجه آن ۴۰ تن کشته شند و ۳۰ تن دیگر زخم برداشته اند.