وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای از کارشناسان صلیب سرخ و سازمان ملل دعوت کرد تا در تحقیقات پیرامون گلوله‌باران بازداشتگاه اسیران اوکراینی در شهر النووکا جمهوری خود خوانده دونتسک مشارکت کنند. صلیب سرخ روز جمعه ابراز آمادگی کرده بود تا در تخلیه زخمیان این حادثه کمک کند .فرهان حق معاون سخن‌گوی سازمان ملل نیز اعلام […]

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای از کارشناسان صلیب سرخ و سازمان ملل دعوت کرد تا در تحقیقات پیرامون گلوله‌باران بازداشتگاه اسیران اوکراینی در شهر النووکا جمهوری خود خوانده دونتسک مشارکت کنند.

صلیب سرخ روز جمعه ابراز آمادگی کرده بود تا در تخلیه زخمیان این حادثه کمک کند .فرهان حق معاون سخن‌گوی سازمان ملل نیز اعلام کرد که این نهاد جهانی آماده است تا در مورد گلوله‌باران النووکا تحقیق کند. هم‌چنان کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ، که تخلیه غیرنظامیان را سازماندهی کرده و بر وضعیت اسرای جنگی که توسط روسیه و اوکراین نگهداری می‌شوند، نظارت می‌کند، اعلام کرد که درخواست دست‌رسی به این زندان برای تعیین وضعیت سلامتی و وضعیت همه افراد حاضر در محل را دارد: ″در رابطه با فاجعه‌ی اخیر در زندان اولنیوکا، ما آماده اعزام گروهی از کارشناسان برای انجام تحقیقات با موافقت طرفین هستیم″.

صلیب سرخ افزوده است: ″اولویت ما در حال حاضر این است که اطمینان حاصل کنیم که مجروحان تحت درمان قرار می‌گیرند و با اجساد کسانی که جان خود را از دست داده‌اند به شیوه‌ای آبرومندانه برخورد می‌شود″.

درهمین حال، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌‌جمهور اوکراین در پی شدت گرفتن درگیری‌ها در منطقه دونتسک، خواستار تخلیه گسترده این منطقه شده است: ″هر چه تعداد بیش‌تری اکنون منطقه دونتسک را ترک کنند، ارتش روسیه تعداد کم‌تری از مردم را برای کشتن خواهد داشت. بسیاری از خروج خودداری می‌‌کنند؛ اما این کار باید انجام شود. اگر فرصت دارید، لطفا با کسانی که هنوز در مناطق جنگی در دونباس مانده‌‌اند، صحبت کنید. لطفا آنها را متقاعد کنید که باید بروند″.

از سویی دیگر دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دایم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که دفتر نمایندگی این کشور اطلاعاتی را که گواه بر مقصر بودن کی‌یف در حمله به مرکز بازداشت موقت اسرای اوکراینی در روستای یلنوفکا در منطقه دونتسک است، در اختیار دبیرکل سازمان ملل متحد، قرار داده است: ″ما اطلاعاتی را که در خصوص مسوولیت مستقیم ارتش اوکراین در حمله به مرکز بازداشت موقت در یلنوفکا، به آنتونیو گوترش داده‌ایم که این اطلاعات تلاش‌‌‌های مقامات کی‌یف برای انداختن مسوولیت این جنایت به‌عهده روسیه را خنثا خواهد کرد″.

این در حالی‌است که وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای مدعی شده که حمله اوکراین به زندانی در استان دونتسک با موشک‌های آمریکایی هایمارس، منجر به کشته شدن ۴۰ اسیر جنگی اوکراینی و زخمی شدن ۷۵ تن دیگر شده است؛ اما اوکراین با رد این ادعا، مسکو را به گلوله‌باران این بازداشتگاه متهم می‌کند.