علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در پیامی توییتری نوشته است که ایران به پیشنهاد جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا برای احیای توافق هسته‌‌ای پاسخ داده است و به دنبال نتیجه‌گیری سریع از مذاکرات است. مذاکره کننده ارشد ایران با بیان این‌که پیشنهاد خود را به طرف‌های مقابل ارایه کرده‌اند گفته […]

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در پیامی توییتری نوشته است که ایران به پیشنهاد جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا برای احیای توافق هسته‌‌ای پاسخ داده است و به دنبال نتیجه‌گیری سریع از مذاکرات است.

مذاکره کننده ارشد ایران با بیان این‌که پیشنهاد خود را به طرف‌های مقابل ارایه کرده‌اند گفته است که آماده‌ای جمع بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاه‌اند و اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد:ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به منظور هموار ساختن مسیر برای جمع بندی سریع مذاکرات ویانا ارایه داده‌ایم؛ که با هدف اصلاح یک شرایط پیچیده خسارت بار ناشی از خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا آغاز شده، ایران برای جمع بندی مذاکرات در زمان کوتاه است در صورتی که طرف مقابل هم آماده اقدام مشابه باشد″.

درهمین حال، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی ایران با تاکید بر احیای برجام ابراز امیدواری کرده است که که در آینده‌ی نزدیک بتوانند در خصوص تعیین زمان مذاکرات به نتیجه‌‌ای برسند. وی تاکید می‌کند که این بستگی کامل به اراده طرف مقابل به ویژه آمریکا دارد که برای دست‌یابی به توافق منطقی، معقول و پایدار آمادگی خود را نشان دهد و از طرح موضوعات غیرمرتبط خودداری کند.

این در حالی‌است که پس از توقف دور هشتم مذاکرات ویانا در ۲۰ ماه حوت سال گذشته جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا اوایل ماه سرطان به تهران سفر کرد و در پی توافق شد. مذاکرات از سر گرفته شود و در همین راستا هفتم و هشتم ماه سرطان مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به واسطه انریکه مورا معاون اتحادیه‌ی اروپا در دوحه برگزار شد. ایران این مذاکرات را مثبت خواند و امریکا اعلام کرد که ایران درخواست‌های فرابرجامی داشته که این موضوع از سوی ایران رد شد.