حسین امیرعبداللهیان در حاشیه‌ی نشست مجلس این کشور تاکید کرد که برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار جدی هستند. وی می‌گوید که اگر آمریکا واقع ‌بینانه برخورد کند و انعطاف لازم را در مذاکرات احتمالی پیشرو داشته باشد، دست یافتن به توافق دور از دست‌رس نخواهد بود. درهمین حال، رافایل گروسی مدیرکل […]

حسین امیرعبداللهیان در حاشیه‌ی نشست مجلس این کشور تاکید کرد که برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار جدی هستند. وی می‌گوید که اگر آمریکا واقع ‌بینانه برخورد کند و انعطاف لازم را در مذاکرات احتمالی پیشرو داشته باشد، دست یافتن به توافق دور از دست‌رس نخواهد بود.

درهمین حال، رافایل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی بدون اشاره به اقدام آمریکا به خروج یک‌جانبه از برجام می‌گوید که برای حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌ هسته‌ای ایران، لازم است با این کشور همکاری داشته باشند: ″می ‌دانیم برای این که بتوانیم اطمینان‌های لازم و مطمین را بدهیم که همه فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران با کاربرد صلح‌آمیز صورت می ‌گیرد، نیاز است که با آن‌ها همکاری داشته باشیم. می‌‌توان این کار را انجام داد؛ ما در گذشته چنین کاری را انجام داده‌ایم؛ اما این را بسیار شفاف می‌‌گویم لازم است که ما دست‌رسی متناسب با وسعت و عمق این برنامه هسته‌‌ای ایران را داشته باشیم″.

ازسوی دیگر ژایو لیجیان، سخن‌گوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که آمریکا باید سیاست فشار حداکثری را کنار بگذارد و به خواسته‌‌های منطقی و مشروع ایران توجه داشته باشد:امریکا، به‌عنوان آغازگر مشکلات در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران، باید به صورت کامل سیاست غلط و اشتباه فشار حداکثری را اصلاح کند و با نگاه مثبت به خواسته‌های منطقی و مشروع ایران پاسخ دهد؛ در این صورت در آینده ‌ای نزدیک گفت‌وگوها منجر به نتیجه خواهند شد″.

با این همه امریکا، فرانسه و انگلیس برای دهمین نشست بازبینی پیمان منع گسترش سلاح‌‌های هسته‌ای ان‌پی‌تی، در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بیانیه صادر کردند. در این بیانیه آمده که پیمان منع گسترش سلاح‌‌های هسته‌ای خطر جنگ مخرب اتمی را کاهش داده و کاهش بیش‌تر این خطر باید اولویت تمام کشورهای عضو ان‌پی‌تی و این نشست باشد.