جوبایدن رییس جمهور امریکا در یک سخنرانی در کاخ سفید گفته است که امریکا در عملیاتی در افغانستان ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده را کشته است. پس از ادعای کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در کابل، این رویداد با واکنش های گونه گون روبه رو شده است. با اینکه امارت اسلامی تنها موضوع […]

جوبایدن رییس جمهور امریکا در یک سخنرانی در کاخ سفید گفته است که امریکا در عملیاتی در افغانستان ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده را کشته است.
پس از ادعای کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در کابل، این رویداد با واکنش های گونه گون روبه رو شده است.
با اینکه امارت اسلامی تنها موضوع حمله های هواپیماهای بدون سرنشین امریکا بر کابل را تایید کرده اند اما کاملا هریس معاون جوبایدن گفته است که واشنگتن با کشتن رهبر القاعده نشان داد که ایالات متحده توانایی اش برای مبارزه با هراس افگنی در افغانستان را حفظ کرده است.
همزمان با این، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا می گوید که طالبان با پناه دادن به ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده، توافق نامه دوحه را به شدت نقض کرده اند.
در سویی دیگر، ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به حمله امریکا در کابل گفته است که این حمله نقض آشکار اصول بین الملل و توافق نامه دوحه است.
در کنار این، جاستین ترودو نخست وزیر کاناد کشته شدن ایمن الظواهری را گامی به سوی جهان امن تر خوانده است.
آقای ترودو در تویترش نوشته که کانادا با شریکان جهانی خود برای مقابله با تهدیدهای هراس افگنی، تقویت صلح و امینت و حفاظت مردم در سراسر جهان، کار می کند.
باراک اوباما رییس جمهوری پیشین امریکا نیز با اشاره به خبر کشته شدن رهبر القاعده گفته که این موضوع نشان داد که بدون جنگ هم امکان ازبین بردن هراس افگنان در افغانستان وجود دارد.
امریکا در حالی ادعا می کند که رهبر شبکه القاعده را در کابل کشته که پیش از این سازمان ملل گفته بود که بر اساس اطلاعات رهبران شبکه القاعده در منطقه وزیراکبرخان کابل زندگی می کنند.
مهمانان
حبیب الله جانبدار، آگاه مسایل سیاسی
داوود اساس، عضو پیشین مجلس سنا
سیدمحسن حسینی، رییس مجمع علمای جعفری زون شمال