نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا، که علی‌غم اعتراض‌‌ها و هشدارهای چین، شامگاه 〈سه‌شنبه، ۱۱ اسد〉 وارد جزیره تایوان شد، روز 〈چهارشنبه، ۱۲ اسد〉 با تسای اینگ ‌ون، رییس‌ این جزیره خودمختار، دیدار و گفت‌وگو کرد. رییس‌جمهور ‌تایوان دراین دیدار گفته برای برقراری امنیت در تنگه تایوان و منطقه گسترده ‌تر ایندوپاسفیک متعهد به کار […]

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا، که علی‌غم اعتراض‌‌ها و هشدارهای چین، شامگاه 〈سه‌شنبه، ۱۱ اسد〉 وارد جزیره تایوان شد، روز 〈چهارشنبه، ۱۲ اسد〉 با تسای اینگ ‌ون، رییس‌ این جزیره خودمختار، دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس‌جمهور ‌تایوان دراین دیدار گفته برای برقراری امنیت در تنگه تایوان و منطقه گسترده ‌تر ایندوپاسفیک متعهد به کار کردن و همکاری با امریکا است و تاکید کرده که همکاری‌های اقتصادی و امنیتی با امریکا را گسترش می‌‌دهد. هم‌چنان نانسی پلوسی گفته است همبستگی و دوستی آمریکا با تایوان بسیار اهمیت دارد. از سویی دیگر شی‌جین‌پینگ، رییس‌‌جمهور چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا گفته است که هیچ اقدام تحریک‌‌آمیز از سوی آمریکا از نظر آنان دور نمی‌ماند: ″تایوان هم‌ اکنون با تهدیدهای نظامی بالا روبه‌روست، اما ما عقب‌نشینی نمی‌‌کنیم و توانمندی‌های دفاعی خود را تقویت می‌کنیم″.

درهمین حال، وانگ یی، وزیر خارجه چین گفته است تلاش‌های آمریکا برای استفاده از تایوان برای محدود کردن چین به صورت حتمی محکوم به شکست است: ″امریکا نباید در باره انجام بازی‌‌های ژیوپلیتیک با اقدامات تحریک‌آمیز رویا پردازی کند، زیرا تنها منجر به افزایش تنش‌های بیش‌تر در منطقه آسیا پاسفیک خواهد شد و اقدام و عمل علیه واقعیت و جریان عمومی بسیار خطرناک و احمق‌انه است″.

از سویی‌دیگر سخن‌گوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌‌ای مدعی شده که سفر رییس مجلس نمایندگان‌ آمریکا به جزیره تایوان، نقض حاکمیت چین محسوب نمی‌‌شود:ما ملزم به سیاست چین واحد هستیم و از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم و ما صرفا به حمایت از تایوان برای دفاع از خود پایبند هستیم، بهتر است چین از این سفر به‌عنوان بهانه‌‌ای برای اتخاذ اقداماتی که منجر به افزایش تنش شود، استفاد نکند″.

بلافاصله پس از فرود پلوسی در تایوان، ارتش چین اعلام کرد که رزمایش نظامی را در اطراف تایوان برگزار خواهد کرد. از سوی‌دیگر هم‌زمان با ورود پلوسی به تایوان، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که حدود ۲۱ هواپیمای نظامی چینی وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی این منطقه شدند.