پس از آن‌که خبر کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در کابل از سوی جوبایدن رییس‌جمهوری امریکا اعلام شد، میان مردم پرسش‌های مطرح شد این‌که رهبر القاعده چگونه به کابل رسید و آیا امارت اسلامی از حضور ظواهری در پایتخت کشور آگاه بود و یا خیر؟ حالا جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا […]

پس از آن‌که خبر کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در کابل از سوی جوبایدن رییس‌جمهوری امریکا اعلام شد، میان مردم پرسش‌های مطرح شد این‌که رهبر القاعده چگونه به کابل رسید و آیا امارت اسلامی از حضور ظواهری در پایتخت کشور آگاه بود و یا خیر؟

حالا جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا می‌گوید که واشنگتن در تلاش است تا بداند که آیا طالبان از موقعیت ایمن الظواهری آگاه بوده و به او پناه داده اند و یا خیر.

این در حالی‌است که سالیوان به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته است که واشنگتن معتقد است که اعضای ارشد شبکه حقانی می‌دانستند که الظواهری در کابل است.

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا این را هم گفته که اگر کسی در افغانستان علیه ایالات متحده حمله را طراحی کند، همانند الظواهری حذف خواهد شد.

هم‌زمان با این، زلمی خلیل زاد نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان ادعا کرده که شبکه حقانی از حضور رهبر القاعده در کابل آگاه بوده و احتمال دارد که دیگر سران طالبان محل بود و باش ایمن الظواهری را به امریکا فاش کرده باشند.

هم‌زمان با این، وزارت خارجه امریکا از احتمال انتقام‌گیری شبکه القاعده هشدار داده است. این وزارت با نشر اعلامیه‌ای هشدار داده که کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده توسط امریکا ممکن است حامیان این شبکه را وادار کند تا تاسیسات یا شهروندان امریکایی را هدف قرار دهند.

در حالی که امارت اسلامی تاکنون به گونه‌ی رسمی در پیوند به اعلام خبر کشته شدن ایمن الظواهری از سوی امریکا در کابل چیزی نگفته است؛ اما سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله امارت اسلامی گفته که القاعده در افغانستان نیروی نظامی ندارد و این شبکه دیگر تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان نیست و امارت اسلامی به تعهدات خود به جامعه‌ی جهانی پابند است.

گفتنی‌است که جوبایدن رییس‌جمهوری امریکا اعلام کرده که ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در آغاز هفته جاری از سوی هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی در شیرپور کابل هدف قرار گرفت و کشته شد.