هم‌زمان با ادامه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای برجام در ویانا، انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا گفته است که حصول توافق طی ۷۲ ساعت آینده ممکن است؛ اما حاصل نشدن توافق به معنای پایان مذاکرات نیست. درهمین حال میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات با علی باقری، رییس هیات مذاکره کننده ایران […]

هم‌زمان با ادامه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای برجام در ویانا، انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا گفته است که حصول توافق طی ۷۲ ساعت آینده ممکن است؛ اما حاصل نشدن توافق به معنای پایان مذاکرات نیست.

درهمین حال میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات با علی باقری، رییس هیات مذاکره کننده ایران و انریکه مورا، مسوول هماهنگ کننده گفت‌وگوها، دیدار کرد. اولیانوف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا گفته است ممکن است رسیدن به توافق آسان نباشد؛ اما در کل فضای گفت‌وگوها جدی است: ″ممکن است توافق در ۷۲ ساعت آینده به دست آید، اما اگر چنین نشد، به معنای پایان فرایند نیست. مذاکرات ادامه خواهد یافت و روزهای آخر هفته می‌تواند مفید باشد″.

در همین حال، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، بدون اشاره به جزییات توافق احتمالی گفته است که امریکا قصد دارد اصلاحیه برجام را موضوع یک توافق جدید قرار دهد و این غیرقابل قبول است.

از سویی‌دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، تاکید کرد که منافع اقتصادی و حفظ فناوری هسته‌‌ای ایران از موارد مورد توجه جمهوری اسلامی در این مذاکرات است.

هم‌چنان چونیینگ، سخن‌گوی وزارت خارجه چین گفته که چین به طور قاطع به حفظ برجام متعهد است و از ازسرگیری مذاکرات ویانا استقبال می‌‌کند: ″امریکا قصد دارد اصلاحیه برجام را موضوع یک توافق جدید قرار دهد و این غیرقابل قبول است، ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای بر اساس چارچوبی که در سال ۲۰۱۵ با تایید شورای امنیت همراه شد، ضروری است″.

ازسوی دیگر سخن‌گوی سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا نیز ابراز امیدواری کرده که مذاکرات در ویانا زود به نتیجه برسد: ″زمان آخرین تلاش برای صحبت درباره جدیدترین پیشنهادهای هیات‌های مذاکره ‌کننده و اتخاذ تصمیم‌‌‌های سیاسی روشن و قاطع در تهران و واشینگتن برای نجات برجام فرا رسیده است. امیدواریم این مذاکرات در وین خیلی زود به نتیجه برسد″.

با این همه، دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان در مذاکرات احیای برجام اعلام کردند که مذاکرات روز جمعه در ویانا به بحث‌های فنی درباره واکنش‌های ایران به متن ارایه شده جوزپ بورل اختصاص داشت.