در آستانه یک سالگی سقوط جمهوریت و تسلط دوباره امارت اسلامی بر افغانستان، جنرال دیوید پتریوس فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان در مقاله‌یی گفته است که امریکا می‌توانست وضعیت افغانستان را در کنترول خود داشته باشد و از سقوط حکومت پیشین جلوگیری کند. جنرال پتریوس که مدتی رییس سازمان ″سیا″ نیز بود، توافق نامه […]

در آستانه یک سالگی سقوط جمهوریت و تسلط دوباره امارت اسلامی بر افغانستان، جنرال دیوید پتریوس فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان در مقاله‌یی گفته است که امریکا می‌توانست وضعیت افغانستان را در کنترول خود داشته باشد و از سقوط حکومت پیشین جلوگیری کند.
جنرال پتریوس که مدتی رییس سازمان ″سیا″ نیز بود، توافق نامه دوحه را ″ بدترین موافقت‌نامه سیاسی″ در تاریخ امریکا خوانده و گفته است یکی از دلیل‌های سقوط حکومت پیشین، رهایی پنج‌هزار جنگوی طالب از زندان‌ها بوده‌است.
این نظامی بازنشسته امریکایی به این باور است که حکومت بایدن با خروج آشفته و بی‌حساب از افغانستان، این را ثابت کرده که ″ امریکا یک قدرت در حال زوال″ است.
پتریوس در این مقاله، یکی از اشتباه‌های کلان امریکا در افغانستان را سپردن قدرت بسیار به حکومت مرکزی در افغانستان دانسته است.
این مقام بلندپایه پیشین امریکایی این را هم پیش‌بینی کرده که طالبان همچنان به میزبانی و پشتیبانی از گروه های تروریستی در افغانستان ادامه خواهند داد؛ چیزی که بارها از سوی امارت اسلامی رد شده است.
گفتنی است که جوبایدن رییس جمهوری امریکا سال گذشته دستور خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را صادر کرد و با این کار، باعث کاهش ناگهانی و شدید محبوبیت او در افکار عمومی امریکا و جهان شد.
مهمانان
دکتر سید جواد سجادی، استاد دانشگاه
گل‌الرحمان رحمانی، عضو امارت اسلامی
شیرآقا روحانی، آگاه روابط بین‌الملل