وزارت دفاع امریکا یک‌بار دیگر از نحوه خروج نیروهای‌ش از افغانستان دفاع کرد. معاون این وزارت گفته است که بدون حضور سربازان امریکایی در افغانستان نیز می‌توانند از امنیت امریکا دفاع کنند. این در حالی‌است که دیوید پتریوس فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان گفته بود که امریکا می‌توانست وضعیت افغانستان را در کنترول خود […]

وزارت دفاع امریکا یک‌بار دیگر از نحوه خروج نیروهای‌ش از افغانستان دفاع کرد.

معاون این وزارت گفته است که بدون حضور سربازان امریکایی در افغانستان نیز می‌توانند از امنیت امریکا دفاع کنند. این در حالی‌است که دیوید پتریوس فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان گفته بود که امریکا می‌توانست وضعیت افغانستان را در کنترول خود داشته باشد و از سقوط حکومت پیشین جلوگیری کند.

هم‌زمان با سال‌گرد خروج پر هرج‌ومرج امریکا از افغانستان که منجر به سقوط جمهوریت و تسلط دوباره‌ی امارت شد، پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا یک‌بار دیگر از نحوه خروج نیروهای‌ش از افغانستان دفاع کرد.

کالین کال معاون وزارت دفاع امریکا گفته که ایالات متحده بر اساس ارزیابی و اولویت‌های خود از افغانستان خارج شده است.

به گفته این مقام بلند پایه امریکایی، واشنگتن با چالش‌های جدیدی همانند تنش با چین و روسیه روبه‌روست و به منظور مقابله با این چالش‌ها از افغانستان بیرون شده است.

معاون پنتاگون با اشاره به کشته شدن ایمن‌الظواهری در کابل گفته که بدون حضور هزاران سرباز در افغانستان نیز واشنگتن می‌تواند از امنیت امریکا دفاع کند.

این گفته‌ها ظاهرن در واکنش به حرف‌های جنرال پتریوس فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان بیان شده است.

آقای پتریوس روز پیش با انتقاد از چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفته بود که خروج آشفته از افغانستان این را ثابت کرده که امریکا یک قدرت در حال زوال است.

این نظامی بازنشسته امریکایی این را هم گفته بود که امریکا می‌توانست وضعیت افغانستان را در کنترول خود داشته باشد و از سقوط حکومت پیشین جلوگیری کند.

گفتنی است که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، محمد اشرف غنی رییس‌جمهور پیشین از کشور فرار کرد و با فرار او جمهوریت ۲۰ ساله به پایان رسید و امارت اسلامی یک‌بار دیگر بر افغانستان مسلط شد.

در این میان شماری از مردم، کشور را ترک کردند و راهی دیار غربت شدند.

باگذشت هر روز، در داخل نیز وضعیت اقتصادی مردم رو به بدترشدن است و فاجعه‌بشری دامن‌گیر افغانستان شده است. و حالا که افغانستان در آستانه‌ی یک سالگی حاکمیت امارت اسلامی قرار دارد، تاکنون هیچ کشوری حاکمیت جدید را به‌رسمیت نشناخته است.