دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دایم روسیه در سازمان ملل صبح روز 〈چهارشنبه، ۱۹ اسد〉 تایید کرد که این کشور به دلیل ادامه گلوله‌باران نیروگاه اتمی زاپوروژیه توسط نیروهای مسلح اوکراین، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه شده است. درهمین حال، کارین ژان پیر، سخن‌گوی کاخ سفید، اعلام کرد که روسیه […]

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دایم روسیه در سازمان ملل صبح روز 〈چهارشنبه، ۱۹ اسد〉 تایید کرد که این کشور به دلیل ادامه گلوله‌باران نیروگاه اتمی زاپوروژیه توسط نیروهای مسلح اوکراین، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه شده است.

درهمین حال، کارین ژان پیر، سخن‌گوی کاخ سفید، اعلام کرد که روسیه باید کنترل نیروگاه هسته‌‌ای زاپوروژیه‌ را به طرف اوکراینی بازگرداند: ″من این در خواست را تایید می‌‌کنم. موضوع ادامه گلولهباران نیروگاه زاپوروژیه توسط طرف اوکراینی مستحق بحثی همه‌جانبه با همکاران ما در شورای امنیت است. اقدامات تحریک‌آمیز اوکراینی نباید از دید افکار عمومی در جهان پنهان بماند″.

درهمین حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از پیش‌بینی زمان احتمالی پایان درگیری‌‌های نظامی در اوکراین و هم‌چنین ارزیابی پیامدهای آن خودداری کرد: ″پیش‌بینی این که جنگ در اوکراین تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و پیامدهای بلندمدت آن چه خواهد بود غیرممکن است. مهم حمایت از اوکراین است و اهمیت ندارد که این مناقشه چقدر طول بکشد. البته، تمام حمایت‌‌های نظامی، اقتصادی و انسان دوستانه که ما به اوکراین ارایه می‌دهیم، هزینه بسیار سنگینی دارد، ولی هزینه عدم حمایت از اوکراین به مراتب بیش‌تر از آن خواهد بود″.

از سوی‌دیگر ایگور کوناشنکوف سخن‌گوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش این کشور بیش از ۳۰۰ موشک سامانه هیمارس ساخت آمریکا را در منطقه چرکاسی اوکراین منهدم کرده است: ″یک انبار مهمات در منطقه چرکاسی اوکراین توسط موشک‌‌های دقیق و دور برد دریایی روسیه هدف قرار گرفت و در نتیجه آن بیش از ۳۰۰ موشک ویژه سامانه هیمارس ساخت امریکا منهدم شد″.

با این همه وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به حملات جدید نیروهای اوکراینی به نیروگاه اتمی زاپوروژیه، طرف روسی آماده است کمک لازم را برای سازماندهی سفر هیات نمایندگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این منطقه را ارایه کند. سفری که در آخرین لحظه از سوی اداره امنیت دبیرخانه سازمان ملل مختل شد.