محمد اشرف غنی رییس‌جمهوری فراری افغانستان در نخستین مصاحبه تصویری پس از فرارش از کشور، می‌گوید که بر اساس قانون اساسی، رییس‌جمهور فعلی افغانستان است. در این گفت‌وگو آقای غنی با انتقاد از زلمی خلیلزاد و عبدالله عبدالله افزوده که خلیلزاد با طرح‌هایش قشر سیاسی را پراکنده کرده بود و عبدالله عبدالله نیز مسوول عدم […]

محمد اشرف غنی رییس‌جمهوری فراری افغانستان در نخستین مصاحبه تصویری پس از فرارش از کشور، می‌گوید که بر اساس قانون اساسی، رییس‌جمهور فعلی افغانستان است.

در این گفت‌وگو آقای غنی با انتقاد از زلمی خلیلزاد و عبدالله عبدالله افزوده که خلیلزاد با طرح‌هایش قشر سیاسی را پراکنده کرده بود و عبدالله عبدالله نیز مسوول عدم تحکیم جمهوریت است.

در آستانه‌ی یک سالگی سقوط جمهوریت و تسلط دوباره‌ی امارت بر افغانستان، محمد اشرف غنی رییس‌جمهور فراری کشور در نخستین مصاحبه‌ی تصویری پس از فرارش از افغانستان، در پیوند به سقوط جمهوریت با صراحت اظهار نظر کرده است.

آقای غنی در این مصاحبه چنین وانمود کرده است که دست‌های متعددی در سقوط جمهوریت نقش داشتند، به ویژه زلمی خلیلزاد نماینده‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان و عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای مصالحه ملی افغانستان.

او بیان کرده که خلیلزاد با طرح‌هایش قشر سیاسی را پراکنده کرده بود و عبدالله عبدالله نیز مسوول عدم تحکیم جمهوریت بوده است.

رییس‌جمهور فراری در این گفت‌وگو گفته است که او بر اساس قانون اساسی رییس‌جمهور فعلی افغانستان است. او افزوده تا زمانی که مردم افغانستان به گونه‌ی قانونی قدرت را به کسی دیگری انتقال ندهند، رییس‌جمهور افغانستان است.

این مصاحبه رییس‌جمهوری فراری با واکنش‌های گوناگونی در میان سیاسیون و مردم افغانستان روبه‌رو شده است.

نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل گفته است که اشرف غنی باید در این مصاحبه از مردم افغانستان معذرت خواهی می‌کرد.

این در حالی‌است که نزدیک به یک سال پیش با فرار محمد اشرف غنی از کشور، جمهوریت ۲۰ ساله به پایان رسید و امارت اسلامی دوباره قدرت را به دست گرفت.

در این میان، شماری از مردم افغانستان، کشور را ترک کردند و شماری دیگر که در کشور مانده اند با چالش‌های جدی اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

با گذشت یک سال، تاکنون هیچ کشوری حکومت سرپرست را به رسمیت نشناخته و افغانستان هم‌چنان در انزوای جهانی قرار دارد.