جنرال فرانک مکنزی فرمانده پیشین ستاد مرکزی امریکا، در آستانه‌ی سال‌گرد خروج نیروهای امریکایی و سقوط حکومت پیشین به دست نیروهای امارت اسلامی می‌گوید که امریکا از ماموریت اصلی خود در افغانستان غافل بود. این در حالی‌است که روز 〈چهارشنبه، ۱۹ اسد〉 کالین کال معاون وزارت دفاع امریکا بار دیگر از خروج نیروهای خود از […]

جنرال فرانک مکنزی فرمانده پیشین ستاد مرکزی امریکا، در آستانه‌ی سال‌گرد خروج نیروهای امریکایی و سقوط حکومت پیشین به دست نیروهای امارت اسلامی می‌گوید که امریکا از ماموریت اصلی خود در افغانستان غافل بود.

این در حالی‌است که روز 〈چهارشنبه، ۱۹ اسد〉 کالین کال معاون وزارت دفاع امریکا بار دیگر از خروج نیروهای خود از افغانستان دفاع کرده وگفت که امریکا بر اساس ارزیابی از اولویت‌های خود از افغانستان خارج شد. به گفته او، امریکا با چالش‌های جدید روبه‌رو است و تصمیم بایدن برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به معنای اولویت دادن به مقابله با این چالش‌ها بود:من معتقدم که افغانستان با مدل غربی که بر آن تحمیل خواهد شد، غیرقابل حکومت است و بنابراین فکر می‌کنم ما دلیل حضور مان در آنجا را گم کردیم و ماموریت اصلی را حفظ نکردیم″.

فرمانده پیشین ستاد مرکزی امریکا هم‌چنان روند تخلیه افراد در جریان خروج شتابزده نیروهای امریکایی از افغانستان را مورد نقد قرار داده است. این جنرال بازنشسته امریکایی هم‌چنان طالبان به نقض توافق‌نامه دوحه متهم کرده و گفته است که به طالبان اعتماد ندارد. این در حالی‌است که امارت اسلامی امریکا را متهم می‌کند که با نقض حریم هوایی افغانستان و حمله بر منطقه شیرپور کابل توافق‌نامه دوحه را نقض کرده است:″من به طالبان اعتماد ندارم و با توجه به تجربه طولانی که از آن‌ها داشتم فکر نمی‌‌کنم آن‌ها به قول خود عمل کنند. اما در این مورد خاص، ما یک هدف مشترک داشتیم. ما می‌‌خواستیم برویم و آن‌ها هم می‌خواستند ما برویم″.

این در حالی‌است که دیوید پتریوس فرمانده پیشین نیروهای امریکا در افغانستان اخیرا از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده و گفته که امریکا می‌‌توانست وضعیت افغانستان را در کنترول خود داشته باشد و از سقوط حکومت پیشین جلوگیری کند. جنرال پتریوس هم‌چنان توافق دوحه را بدترین موافقت‌نامه سیاسی در تاریخ امریکا توصیف کرده است.