در آستانه‌ی یک‌‌ ساله‌گی تسلط طالبان بر افغانستان، دید‌بان حقوق‌‌بشر گزارشی زیر نام ″سال فاجعه‌‌بار حکومت طالبان″ نشر کرده است. در این گزارش گفته شده که شهروندان افغانستان طی یک سال گذشته قربانی ظلم طالبان و بی‌تفاوتی جهان شده‌اند. در گزارش دیدبان حقوق‌بشر که روز 〈پنج‌شنبه، ۲۰ 〉 نشر شده آمده است که طالبان از […]

در آستانه‌ی یک‌‌ ساله‌گی تسلط طالبان بر افغانستان، دید‌بان حقوق‌‌بشر گزارشی زیر نام ″سال فاجعه‌‌بار حکومت طالبان″ نشر کرده است.

در این گزارش گفته شده که شهروندان افغانستان طی یک سال گذشته قربانی ظلم طالبان و بی‌تفاوتی جهان شده‌اند. در گزارش دیدبان حقوق‌بشر که روز 〈پنج‌شنبه، ۲۰ 〉 نشر شده آمده است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، تعهدات‌‌شان در زمینه حقوق‌بشر را زیر پا گذاشته‌ اند. طبق گزارش دید‌بان حقوق‌بشر، پس از تصرف کابل در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ حکومت سرپرست محدودیت‌های شدیدی را بر حقوق زنان و دختران اعمال کرده‌اند، رسانه‌ها را سرکوب کرده‌اند و منتقدان و کسانی را که مخالفان خود می‌پنداشته اند خودسرانه بازداشت، شکنجه و به طور صحرایی اعدام کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان ۹۰ درصد شهروندان این کشور از ناامنی غذایی رنج می‌برند و میلیون‌ها کودک به سوء تغذیه مبتلا شده‌اند.

این از سازمان از امارت اسلامی خواسته که موارد نقض حقوق‌بشر را کاهش داده و ناقضان حقوق‌بشر را مورد بازخواست قرار دهند.

این سازمان هم‌چنان از دولت‌های خارجی نیز خواست که محدودیت‌های بخش بانکی بر افغانستان را کاهش دهند تا فعالیت‌های اقتصادی مشروع و کمک‌های بشردوستانه تسهیل شود.

امارت اسلامی تاکنون به این گزارش دید‌بان حقوق‌بشر واکنشی نشان نداده‌ است؛ اما در گذشته همواره این گونه گزارش‌ها را رد کرده‌ و گفته است که به حقوق‌بشری مردم افغانستان در چهارچوب شریعت اسلامی پابند است.