نگرانی‌ها و هشدارها در مورد استفاده مسکو از سلاح اتمی در جنگ اوکراین هم‌چنان ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد، لوید آستین وزیرر دفاع امریکا در مصاحبه تلویزیونی گفته است که موضع روسیه در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای غیر مسوولانه است. وزیر دفاع امریکا افزود که تلاش‌های مسکو در این مورد را محکوم می‌کند؛ اما […]

نگرانی‌ها و هشدارها در مورد استفاده مسکو از سلاح اتمی در جنگ اوکراین هم‌چنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین مورد، لوید آستین وزیرر دفاع امریکا در مصاحبه تلویزیونی گفته است که موضع روسیه در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای غیر مسوولانه است. وزیر دفاع امریکا افزود که تلاش‌های مسکو در این مورد را محکوم می‌کند؛ اما نشانه‌های در مورد تصمیم پوتین مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای دیده نمی‌شود: ″همانطور که پوتین تصمیم غیرمسوولانه تهاجم به اوکراین را گرفت، ممکن است برای کاربرد تسلیحات هسته‌ای هم تصمیم بگیرد، اما تاکنون نشانه‌ای که من را به این باور برساند مشاهده نکرده‌ام. پیش از این به سرگی شویگو همتای روس خود گفته‌ام که این مسیر را ادامه ندهد و از چنین رفتارهای غیرمسوولانه‌ای خودداری کند″.

در همین‌حال لوید آستین وزیر دفاع امریکا یک‌بار دیگر تاکید کرد که امریکا هیچ‌گاهی مناطق الحاق شده به روسیه را به‌رسمیت نمی‌شناسد و تا پایان جنگ از اوکراین حمایت خواهد کرد: ″همه پرسی برای الحاق مناطق اوکراین به روسیه یک فریب است و ما الحاق غیرقانونی را به‌رسمیت نخواهیم شناخت. ما انتظار داریم اوکراین به پیش‌روی خود ادامه دهد و تلاش کند تمام خاک خود را بازپس گیرد. ما به حمایت از این تلاش ادامه خواهیم داد″.

از سویی دیگر ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هم به روسیه هشدار داده است که استفاده از سلاح هسته عواقب خطرناکی برای این کشور خواهد داشت. وی نیز بر حمایت کامل از اوکراین تاکید کرد. وی هم‌چنان در واکنش به درخواست اوکراین به پیوستن سریع با ناتو گفته است که در این مورد همه اعضای این سازمان تصمیم خواهد گرفت: ″اظهارات پوتین در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای خطرناک و بی پروا است. استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای عواقب ناگواری برای مسکو خواهد داشت. بهترین راه برای پاسخ به الحاق مناطق اوکراین به روسیه، ادامه حمایت از اوکراین است″.

این گفته‌ها در حال بیان می‌شود که روز 〈یک‌شنبه، ۱۱ میزان〉 رمضان قدیروف رهبر چچن در واکنش به عقب‌نشینی نیروهای روسیه از شهر لیمان، از ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه خواست که از هر گونه سلاح که در دست دارد به‌شمول سلاح هسته‌ای تاکتیکی در جنگ اوکراین استفاده کند.