در ادامه‌ی واکنش‌ها مبنی به‌منع کار زنان سازمان ملل متحد، مسوول سیاست خارجی تحادیه اروپا، منع کار زنان در دفاتر این سازمان ملل را تبعیض‌آمیز و نقض قوانین بین‌المللی حقوق‌بشری خوانده‌است. وی گفته این اتحادیه تصمیم دارد در مورد تداوم فعالیت‌هایش در افغانستان تجدید نظر کند. در همین‌حال، شورای اتحادیه اروپا، مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت، […]

در ادامه‌ی واکنش‌ها مبنی به‌منع کار زنان سازمان ملل متحد، مسوول سیاست خارجی تحادیه اروپا، منع کار زنان در دفاتر این سازمان ملل را تبعیض‌آمیز و نقض قوانین بین‌المللی حقوق‌بشری خوانده‌است.

وی گفته این اتحادیه تصمیم دارد در مورد تداوم فعالیت‌هایش در افغانستان تجدید نظر کند. در همین‌حال، شورای اتحادیه اروپا، مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت، ممنوعیت کار زنان سازمان ملل را محکوم کرده و خواهان لغو این محدودیت شده‌اند. از سویی‌هم، وزیر خارجه ترکیه از رویکرد حکومت سرپرست در قبال زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرده‌است.

در ادامه‌ی واکنش‌ها مبنی بر منع کار زنان در دفتر سازمان ملل متحد در ولایت ننگرها، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منع کار زنان در دفاتر این سازمان را تبعیض‌آمیز و نقض قوانین بین‌‌المللی حقوق‌بشری خوانده و محکوم کرده‌است.

اتحادیه اروپا از حکومت سرپرست خواسته که به وعده‌های خود در قبال رعایت حقوق‌بشر عمل کند و از اعمال ممنوعیت کار در دفاتر سازمان ملل متحد و سایر محدودیت‌ها بر زنان افغانستان دست بردارد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای هشدار داده و گفته است اگر اتحادیه اروپا نتواند فعالیت‌هایش را مطابق با رویکرد اصولی این اتحادیه بدون در نظر گرفتن جنسیت، ادامه دهد، تداوم فعالیت‌هایش در افغانستان را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

دراین بیانیه آمده: ″این تصمیم تبعیض آمیز تازه طالبان وضعیت زنان و دختران را در افغانستان وخیم‌تر می‌کند و نقض قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر شامل معاهداتی که افغانستان یکی از کشورهایی که به آن‌ها پیوسته است، حقوق بین‌المللی بشردوستانه و اصول بشردوستانه است″.

شورای اتحادیه اروپا گفته ممنوعیت کار زنان درحالی اعمال می‌شود که افغانستان با یکی از بدترین بحران‌‌های اقتصادی و بشردوستانه در جهان مواجه است. این اتحادیه تاکید کرده‌است که کارکنان زن این سازمان با مردان جایگزین نمی‌شود.

از سوی‌هم، سازمان بین‌‌المللی مهاجرت نیز منع کار زنان در دفاتر سازمان ملل را محکوم کرده و تاکید کرده که این کار نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و کارمندان مرد جایگزین کارمندان زن نخواهند شد: ″ممنوعیت اخیر، نقض حقوق زنان، نقض آشکار اصول بشردوستانه و قوانین بین‌المللی در مورد امتیازات و مصونیت‌های سازمان ملل است.

در همین‌حال، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با سرگی لاوروف همتای روس خود در انقره در مورد افغانستان صحبت کرد. آقای اوغلو در یک نشست خبری از رویکرد حکومت سرپرست در قبال زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرده و آنرا غیرقابل قبول خوانده‌است: ″این غیر قابل قبول است. زنان حق دارند آموزش ببینند و کار کنند. جلوگیری از کار زنان در افغانستان غیر قابل توجیه است″.

گفتنی‌است که اتحادیه اروپا پس از سقوط حکومت پیشین دومین نهاد بزرگ کمک کننده بشردوستانه به افغانستان بوده است، این اتحادیه می‌گوید که ممنوعیت کار زنان در دفتر این سازمان ملل متحد، سبب اختلال در ارایه کمک‌های بشردوستانه به ۲۸ میلیون تن در افغانستن می‌شود و زنان را در موقعیتی آسیب‌پذیری بیش‌تری قرار می‌‌دهد.