در ادامه تنش‌ها میان کابل و تهران بر سر حق‌آبه از رود هلمند، شماری از مقام‌های ایرانی و افغانستانی در‌ مورد حق‌آبه گفت‌وگو کردند. رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران گفته که امیدوار اند مساله حق‌آبه ایران از راه دیپلماسی حل شود. در همین‌حال، شماری از کارشناساس سیاسی می‌گویند که اگر تنش‌ها ادامه پیدا […]

در ادامه تنش‌ها میان کابل و تهران بر سر حق‌آبه از رود هلمند، شماری از مقام‌های ایرانی و افغانستانی در‌ مورد حق‌آبه گفت‌وگو کردند.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران گفته که امیدوار اند مساله حق‌آبه ایران از راه دیپلماسی حل شود. در همین‌حال، شماری از کارشناساس سیاسی می‌گویند که اگر تنش‌ها ادامه پیدا کند، کشورهای دیگر نیز روابط خود با افغانستان را تیره‌تر خواهند کرد. این در حالی‌است که اخیرا تنش‌ها بر سر حق‌آبه ایران از رود هلمند افزایش یافته و پای بلند پایه‌ترین مقام‌های دو طرف به این مساله کشده شده است؛ اما، تاکنون این مساله به‌گونه کامل حل نشده است.

در ادامه تنش‌ها میان کابل و تهران بر سر حق‌آبه از رود هلمند، علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در حاشیه دوره آموزشی محیط ‌بانان ولایت البرز این کشور از برگزاری نشستی میان ایران و افغانستان درباره‌ حق‌آبه ایران از رود هیرمند خبر داده و ابراز امیدواری کرده‌است که این مساله از لحاظ دیپلماسی سیاسی به‌سمت و سویی پیش برود که این کشور حق‌ آبه خود را دریافت کند: ″ریاست‌ جمهوری شخصا به این موضوع ورود کرده و امروز هم نشستی با مجموعه طالبان برگزار شد″.

در همین‌حال، شماری از کارشناسان سیاسی به این عقیده هستند که اگر تنش‌های ایجاد شده ادامه پیدا کرده و به‌همین سان دوام کند، روابط کشورهای دیگر نیز با افغانستان تیره‌تر خواهد شد.

این درحالی‌است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه با اشاره به تنش‌‌های اخیر میان کابل و ایران بر سر موضوع حق آبه، گفته بود که تهران نباید موضوع آب را سیاسی کند و این موضوع از راه تفاهم و گفت‌‌وگو قابل‌ حل است. آقای متقی تاکید کرده بود که آنان به موافقت‌نامه سال ۱۳۵۱ خورشیدی میان دو کشور متعهد است؛ اما ایران باید خشک‌سالی‌های اخیر را نادیده نگیرد.