همزمان با افزایش تنش‌ها میان تهران و کابل، هیاتی به رهبری معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران به افغانستان آمده‌است. وزارت دفاع در اعلامیه‌ای گفته که در گفت‌وگو با هیاتی ایرانی روی تقویت مرزی بحث کردند و خواهان روابط نیک با جمهوری اسلامی شدند. همزمان، طرف ایرانی بر تحکیم روابط میان دو کشور اطمینان داده‌اند. […]

همزمان با افزایش تنش‌ها میان تهران و کابل، هیاتی به رهبری معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران به افغانستان آمده‌است.

وزارت دفاع در اعلامیه‌ای گفته که در گفت‌وگو با هیاتی ایرانی روی تقویت مرزی بحث کردند و خواهان روابط نیک با جمهوری اسلامی شدند. همزمان، طرف ایرانی بر تحکیم روابط میان دو کشور اطمینان داده‌اند. در کنار این، رییس مجلس نمایندگان ایران از حکومت سرپرست خواسته که با تامین حق‌آبه ایران از رود هلمند، از یک مشکل جدی در روابط کابل و تهران جلوگیری کند. این در حالی‌است که اخیرا تنش‌ها بر سر حق‌آبه میان مقام‌های ایرانی و افغانستانی شدت گرفته است.

در واپسین روزها، تنش‌هایی میان کابل و تهران ایجاد شده که در دهه‌های گذشته بی‌پیشنه بوده‌است. مقام‌های بلند پایه دو طرف اظهاراتی داشته‌اند که تاثیر آنچنانی برای حل تنش‌ها نداشته‌است؛ اما این تنش‌ها پای یک مقام بلند پایه ایران را با هیاتی به کابل کشیده‌است. وزارت دفاع اعلام کرده که معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران به کابل آمده و با معاون ستاد ارتش دیدار کرده‌است. این وزارت در اعلامیه‌ گفته که مالی خان صدیق، معاون ستاد ارتش با بهرام حسینی مطلق معاون ستاد کل نیروهای مسلح آن‌ کشور دیدار کرده و روی تقویت مرزی گفت‌وگو کردند. طرف افغانستان در این دیدار گفته که همواره خواهان روابط نیک با جمهوری اسلامی ایران بوده و متعهد به همکاری‌های بیش‌تر در زمینه‌های مختلف می‌‌باشند.
در اعلامیه وزارت دفاع آمده که هیات ایرانی، تعهدات دو کشور را در زمینه‌های مختلف مثبت ارزیابی کرده و بر تحکیم روابط اطمینان دادند.
این سفر معاون وزارت دفاع ایران در حالی به کابل انجام می‌‌شود که تنش میان افغانستان و ایران بالای حق‌‌آبه آن کشور از دریای هلمند افزایش یافته است. سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران به حکومت سرپرست هشدار داده بود که اگر حق‌‌آبه ایران را تامین نکنند در آینده هم گلایه نداشته باشند.