در ادامه محرومیت زنان و دختران از کار و آموزش، حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور بار دیگر به ضرورت آموزش و کار زنان و دختران در کشور تاکید کرده و خواهان لغو این محدودیت‌ها شده‌است. همزمان با این، نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان با اشاره به سخنان رهبر امارت اسلامی مبنی بر این‌که اگر […]

در ادامه محرومیت زنان و دختران از کار و آموزش، حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور بار دیگر به ضرورت آموزش و کار زنان و دختران در کشور تاکید کرده و خواهان لغو این محدودیت‌ها شده‌است.

همزمان با این، نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان با اشاره به سخنان رهبر امارت اسلامی مبنی بر این‌که اگر دستوراتش مخالف قوانین اسلامی باشد، از آن اطاعت نشود، گفته است که مکتب‌‌ها و دانشگاه‌‌ها باید به روی دختران و زنان بازگشایی شود. در همین‌حال، شماری از فعالان عرصه حقوق زن آموزش را حق اساسی دختران خوانده و تنها راه رسیدن به ترقی می‌دانند.

در ادامه نگرانی‌ها از ادامه محرومیت دختران از آموز و تحصیل و زنان از کار در بیش‌تر ادارات، حامد کرزی، رئییس‌جمهوری پیشین کشور با نشرتویتی بار دیگر بر ضرورت بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌های دختران تاکید کرده و ممنوعیت آموزش زنان و دختران را مانع بزرگ پیشرفت و خودکفایی کشور خوانده‌است. وی بار دیگر خواهان بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران و اجازه بازگشت زنان به کار شده‌است.

درهمین‌حال، شماری از فعالان عرصه حقوق زن آموزش را حق اساسی دختران خوانده و تنها راه رسیدن به ترقی می‌دانند.

همزمان با این،عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی پیشین کشور نیز گفته است برای حل چالش‌‌ها و مشکلات موجود در افغانستان باید به خواست‌‌های اساسی بیش‌تر مردم افغانستان مانند تامین عدالت اجتماعی، رعایت حقوق اساسی شهروندان،‌ مشارکت همگانی و حق تحصیل و کار برای دختران و زنان رسیدگی شود تا افغانستان بتواند به‌‌سوی ثبات اجتماعی و اقتصادی پایدار، قدم بردارد.

از سویی‌هم، زلمی خلیزاد، نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان در باره سخنان رهبر امارت اسلامی مبنی بر این‌که اگر دستوراتش مخالف قوانین اسلامی باشد، از آن اطاعت نشود، گفته است مکتب‌‌ها و دانشگاه‌ها باید به‌روی دختران و زنان بازگشایی شود.

از سویی‌هم، شماری از اگاهان مسایل سیاسی در مورد اثرگذاری خواست‌های مقام‌های حکومت پیشین بالای حکومت کنونی در کشور چنین دیدگاه دارند.

این در حالی‌است که به دنبال انتقادهای شدید بر اظهارات اخیر آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر برگزاری نشستی برای به‌رسمیت شناختن حکومت سرپرست افغانستان، آمنه محمد گفته است که همبستگی این سازمان در قبال حقوق زنان در افغانستان تزلزل‌ ناپذیر است.