در ادامه‌ی محرومیت زنان و دختران از آموزش و کار در کشور، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد در دیدار با حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور، دیدار کرده‌است. در این دیدار دو طرف بر اهمیت کار زنان و بازگشایی مراکز آموزشی تاکید کرده‌اند. همزمان با این، یک عضو پارلمان اروپا از مسدون شدن دروازه مکتب‌ها و […]

در ادامه‌ی محرومیت زنان و دختران از آموزش و کار در کشور، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد در دیدار با حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور، دیدار کرده‌است.

در این دیدار دو طرف بر اهمیت کار زنان و بازگشایی مراکز آموزشی تاکید کرده‌اند. همزمان با این، یک عضو پارلمان اروپا از مسدون شدن دروازه مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به‌روی دختران افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است.

روزا اتنبایوا، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل در دیدار با حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور از شدت بخشیدن تلاش‌هایش برای رفع ممنوعیت کار و تحصیل زنان در افغانستان خبر داده‌است. آقای کرزی در تویتی نوشته که در این دیدار بر اهمیت کار زنان و بازگشایی مراکز آموزشی نیز تاکید شده‌است. در این دیدار آقای کرزی هم‌چنان بر آغاز گفت‌وگوی ملی برای صلح‌و‌ثبات دایمی در افغانستان تاکید کرده‌است.

در همین‌حال، شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که در شرایط کنونی دیدارها و گفت‎وگوی مقام‌های حکومت پیشین با نهادهای بین‌المللی نتیجه در پی نخواهد داشت.

از سویی‌هم، هنا نویمن، عضو پارلمان اروپا در نشست این پارلمان از سیاست حکومت کنونی افغانستان انتقاد کرده و گفته است حکومت کنونی افغانستان با مسدود کردن مکتب‌ها حقوق‌بشری مردم این کشور را نقض می‌کند.

وی گفته است: ″طالبان زنان را در خانه‌هایشان در اسارت نگهداشته و می‌خواهند نسل نو از جنگجویان جهادی‌ را پرورش دهند″.

این در حالی‌است که نزدیک به دو سال می‌شود دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به‌مکتب را ندارند و اخیرا نیز دانشجویان دختر نیز از رفتن به‌دانشگاه منع شدند. هم‌چنان زنان از کار در بیش‌تر ادارات داخلی و خارجی غیر دولتی منع شدند. با وجود واکنش‌های فراوان ملی و بین‌المللی؛ اما حکومت سرپرست از لغو این محدودیت‌ها تا هنوز چیزی نگفته است.