انستیتوت اقتصاد و صلح در گزارش سالانه شاخص جهانی تروریزم، افغانستان را برای چندمین بار، در صدر کشورهای متاثر از دهشت‌افگنی رده بندی کرده‌است. در گزارش آمده است که حدود ۱۰ درصد از کشته شدگان حملات تروریستی سراسر دنیا، در افغانستان است. انستیتوت اقتصاد و صلح، داعش را تهدید جدی برای افغانستان عنوان کرده‌است که […]

انستیتوت اقتصاد و صلح در گزارش سالانه شاخص جهانی تروریزم، افغانستان را برای چندمین بار، در صدر کشورهای متاثر از دهشت‌افگنی رده بندی کرده‌است.

در گزارش آمده است که حدود ۱۰ درصد از کشته شدگان حملات تروریستی سراسر دنیا، در افغانستان است. انستیتوت اقتصاد و صلح، داعش را تهدید جدی برای افغانستان عنوان کرده‌است که برخی از آگاهان نظامی نیز از این رهگذر نگران اند. انستیتوت اقتصاد و صلح مستقر در آسترالیا همه‌ساله، شاخص جهانی تروریزم کشورها را با درنظرداشت چهار شاخص ″رویدادها، کشته شدگان، زخمی شدگان و خسارات مالی” ناشی از حملات دهشت‌افگنی رده بندی می‌کند.

انستیتوت اقتصاد‌و‌صلح مستقر در آسترالیا در گزارش سالانه شاخص جهانی تروریزم، افغانستان را برای چهارمین سال پیاپی از جمله کشورهای متاثر از هراس‌افگنی رده بندی کرده‌است. در گزارش آمده است که‌ مرگ‌ومیر، ناشی از تروریزم در سال ۲۰۲۲ میلادی ۹ درصد کاهش یافته و در مجموع،۶۷۰۱ تن در سراسر جهان در اثر این گونه حملات کشته شده‌اند. بربنیاد این گزارش، در سال گذشته میلادی، ۹ درصد از قربانیان حملات تروریستی سراسر جهان در افغانستان بوده‌است.

در گزارش شاخص جهانی تروریزم آمده‌است که از جمله ۳۴ ولایت افغانستان، ۲۶ ولایت آن در سال ۲۰۲۲ شاهد حملات تروریستی بوده، و پایتخت افغانستان، شاهد بیش‌ترین حملات و تلفات ناشی از حملات تروریستی بوده که در اثر آن، نزدیک به ۶۰۰ تن کشته شده‌اند. گزارش تاکید کرده که شاخه خراسان هنوز یک تهدید بالقوه برای افغانستان است که شماری از آگاهان نظامی نیز بر این نکته تاکید می‌کنند.
گفتنی‌است که شاخص جهانی تروریزم، کشورها را با درنظرداشت چهار شاخص ″رویدادها، کشته شدگان، زخمی شدگان و خسارات مالی” ناشی از حملات دهشت‌افگنی رده بندی کرده‌است؛ اما شاخص جهانی تروریزم، سرکوب توسط دولت‌‌ها و بازیگران دولتی را در این گزارش نمی‌‌گنجاند. این در حالی‌است که بر اساس این گزارش، بیش‌ترین حملات مرگ‌بار در سال ۲۰۲۲ توسط داعش و گروه‌‌های وابسته به آن، انجام شده‌است. گروه‌الشباب، اردوی آزادی بخش بلوچستان و جمعیت نصرت‌الاسلام‌و‌المسلمین به‌ترتیب در رده‌ دوم، سوم و چهار حملات مرگ‌بار قرار گرفته‌اند. بیش‌ترین حملات داعش نیز در سال ۲۰۲۲ در عراق صورت گرفته که مجموع حملات به ۱۸۳ حمله رسیده‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv