در ادامه انتقاد مقام‌های امریکایی از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، اندرس راسموسن، دبیرکل پیشین ناتو از نحوه خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان انتقاد کرده‌است. آقای راسموسن تاکید کرد که اعضای ناتو با نیروهای اندک می‌توانست در افغانستان باقی بمانند تا از سقوط فاجعه‌بار این کشور جلوگیری می‌شد. در همین‌حال، شماری از آگاهان […]

در ادامه انتقاد مقام‌های امریکایی از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، اندرس راسموسن، دبیرکل پیشین ناتو از نحوه خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان انتقاد کرده‌است.

آقای راسموسن تاکید کرد که اعضای ناتو با نیروهای اندک می‌توانست در افغانستان باقی بمانند تا از سقوط فاجعه‌بار این کشور جلوگیری می‌شد. در همین‌حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که امریکا و ناتو نباید به گونه‌ی عجولانه و غیر مسوولانه از افغانستان خارج می‌شد. از سویی‌هم، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید که تعهد امریکا به افغانستان تزلزل ناپذیر است.

در ادامه انتقاد مقام‌های امریکایی از نحوه خروج نیروهای امریکا و ناتو از افغانستان، اندرس راسموسن، دبیرکل پیشین ناتو، در نشست دموکراسی در کوپنهاگن، از نحوه خروج نیروهای ناتو از افغانستان انتقاد کرد. آقای راسموسن تاکید کرد که اعضای ناتو با نیروهای اندک می‌‌توانست در افغانستان باقی بمانند تا از سقوط فاجعه‌بار این کشور جلوگیری می‌شد: ″نحوه خروج فاجعه‌بار نیروهای خارجی از افغانستان عمیقا مایه تاسف است. ما ‌‌توانستیم با نیروهای کوچک بین‌‌المللی که برای تامین ثبات کشور کافی می‌بود، در افغانستان باقی بمانیم.″

درهمین‌حال، شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان پیامدهای خوبی برای مردم افغانستان نداشت. آنان تاکید می‌کنند که امریکا و ناتو باید مسوولانه از افغانستان خارج می‌شدند.

از سویی‌هم، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری گفته است که تعهد امریکا به افغانستان نه تنها تزلزل ناپذیر نیست؛ بل پابرجاست و این کشور بزرگ‌ترین تامین کننده کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مایکل مک کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در ادامه درخواست‌ها برای شریک‌سازی اسناد خروج از سوی وزارت خارجه این کشور به مجلس نمایندگان، رسما خواستار مصاحبه‌‌های رونویسی شده از مسوولان دخیل در روند خروج دولت بایدن از افغانستان شد.