بانک جهانی در گزارش تازه‌اش اعلام کرده‌است که آسیب‌های اقتصادی و بحران‌های عمیق، رشد افغانستان را تضعیف کرده‌است. بانک جهانی به‌نقل از برنامهٔ جهانی غذا نگاشته است که فقر افغانستان را فرا گرفته و ۹۲ در صد نفوس این کشور به‌دلیل عواید ناکافی، غذای کافی برای خوردن ندارند. به نوشته این نهاد، فرصت‌های درآمدزا در […]

بانک جهانی در گزارش تازه‌اش اعلام کرده‌است که آسیب‌های اقتصادی و بحران‌های عمیق، رشد افغانستان را تضعیف کرده‌است.

بانک جهانی به‌نقل از برنامهٔ جهانی غذا نگاشته است که فقر افغانستان را فرا گرفته و ۹۲ در صد نفوس این کشور به‌دلیل عواید ناکافی، غذای کافی برای خوردن ندارند. به نوشته این نهاد، فرصت‌های درآمدزا در جریان زمستان شدید در افغانستان تضعیف شده و این امر سبب پس رفت در بخش‌های زراعت، ساختمانی و سایر فعالیت‌ها در این کشور شده‎است. درهمین‌حال، شماری از آگاهان اقتصادی می‌گویند که کمک‌های بشردوستانه در کوتاه مدت اثربخش است؛ اما در درازمدت موثر نیست.

پس از فروپاشی نظام پیشین در کشور، فقر و قحطی افزایش بی‌پیشینه‌ای یافته است. بانک جهانی در گزارش تازه‌اش گفته است که برخی از کشورهای منطقه، به‌ویژه افغانستان، از رهگذر اقتصادی صدمه دیده و بحران عمیق به‌گونهٔ دوامدار رشد این کشور را تضعیف می‌کند. بانک جهانی به‌نقل از برنامهٔ جهانی غذا نگاشته است که فقر افغانستان را فرا گرفته و ۹۲ در صد نفوس این کشور به‌دلیل عواید ناکافی غذای کافی برای خوردن ندارند: ″بانک جهانی گفته است که فرصت‌های در آمد در جریان زمستان شدید در افغانستان تضعیف شده و این امر سبب پس رفت در بخش‌های زراعت، ساختمانی و سایر فعالیت‌ها شد″.

همچنان، در این گزارش آمده‌است که سطح تورم نرخ‌ها در افغانستان تا ماه مارچ سال ۲۰۲۳ کاهش یافته و به ۱٫۹ در صد رسیده‌است. درهمین‌حال، شماری از آگاهان اقتصادی با ابراز نگرانی از وضعیت بد بشری شهروندان افغانستان می‌گویند که کمک‌های بشردوستانه در کوتاه مدت اثربخش است؛ اما در درازمدت موثر نیست.

این همه درحالی‌است که بر اساس آمار ملل متحد تخمین می‌شود که ۹۰ درصد جمعیت افغانستان در آستانۀ فقر قرار دارند که به‌گفتۀ یونیسف، کودکان بیش‌ترین بار این بحران گرسنگی را تحمل می‌کنند. بر اساس ارقام صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان «یونیسف» انتظار می‌رود که ۲.۳ میلیون کودک در سال روان میلادی با سوءتغذیه حاد مواجه شوند و از این جمله ۸۷۵ هزار کودک به درمان نیاز خواهند داشت. این در حالی‌است که بر اساس آمار برنامه جهانی غذا موارد سوءتغذیه در افغانستان به بلندترین سطح رسیده و نیم جمعیت این کشور در طول سال گرسنگی شدید را تحمل می‌کنند.