آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا اعلام کرده‌است که حکومت سرپرست از نقض حقوق‌بشر و محروم کردن دختران از تحصیل دست بر نمی‌‌دارد و عادی‌‌سازی روابط جهان با حکومت سرپرست امکان پذیر نیست. وزیر خارجه امریکا گفته که حکومت سرپرست اساسی‌ترین حقوق زنان و دختران را در افغانستان نقض ‌کرده‌است. درهمین‌حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند […]

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا اعلام کرده‌است که حکومت سرپرست از نقض حقوق‌بشر و محروم کردن دختران از تحصیل دست بر نمی‌‌دارد و عادی‌‌سازی روابط جهان با حکومت سرپرست امکان پذیر نیست.

وزیر خارجه امریکا گفته که حکومت سرپرست اساسی‌ترین حقوق زنان و دختران را در افغانستان نقض ‌کرده‌است. درهمین‌حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که عدم به‌رسمیت شناختن حکومت سرپرست تبعات ویرانگری به کشور خواهد داشت. این درحالی‌است که همواره مقام‌های حکومت کنونی بیان داشته اند که حقوق زنان در پرتو شریعت اسلامی در کشور تامین شده‌است.

در ادامه انتقادها از محدودیت حقوق دختران و زنان در کشور، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا می‌گوید، حکومت سرپرست از نقض حقوق بشر و محروم کردن دختران از تحصیل دست بر نمی‌‌دارند و عادی‌سازی روابط جهان با این گروه امکان پذیر نیست. وزیر خارجه امریکا گفته است که حکومت سرپرست با صدور فرمان‌های پیاپی، اساسی‌‌ترین حقوق زنان و دختران را در افغانستان نقض ‌کرده و به سرکوب زنان ادامه داده است: ″من به شدت از این وضعیت متاسف هستم. ما بارها و بارها شاهد بوده‌‌ایم که حکومت سرپرست زنان و دختران را از تحصیل محروم می‌‌کنند؛ توانایی کار را از آنها سلب می‌‌کنند و زنان را از مشارکت در ارایه کمک‌‌های بشردوستانه که به نفع همه شهروندان افغانستان است، محروم می‌‌کنند″.

وزیر خارجه امریکا گفت بر اساس گفت‌وگوهایی که با کشورهای مختلف در سراسر جهان داشته حالا می‌‌تواند به راحتی بگوید که عادی‌سازی روابط جهان با حکومت سرپرست اتفاق نمی‌‌‌افتد.

درهمین‌حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که عدم به‌رسمیت شناختن حکومت سرپرست، کشور را در سطح بین‌المللی به‌فراموشی سپرده شده و کمک‌های بین‌المللی کاهش خواهد یافت.

این درحالی‌است که همواره مقام‌های حکومت کنونی تاکید کرده که حقوق زنان در پرتو شریعت اسلامی در کشور تامین شده‌است. در واپسین مورد، سرپرست وزارت داخله محدودیت‌های آموزشی بر دختران را موقتی عنوان کرد.