انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا می‌‌گوید که وزارت خارجه امریکا در حال ارزیابی روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است. وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید که یافته‌‌های خود را تا اواسط ماه اپریل به کانگرس ایالات متحده ارایه خواهد کرد. این در حالی‌است که رییس کمیته‌ی امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا این هفته تهدید کرده […]

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا می‌‌گوید که وزارت خارجه امریکا در حال ارزیابی روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است.

وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید که یافته‌‌های خود را تا اواسط ماه اپریل به کانگرس ایالات متحده ارایه خواهد کرد. این در حالی‌است که رییس کمیته‌ی امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا این هفته تهدید کرده بود که اگر وزارت امور خارجه اسناد درخواست ‌شده را ارایه نکند، وزیر خارجه را به مجلس احضار خواهد کرد.

روند خروج ایتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده که به تاریخ سی جولای ۲۰۲۱ آغاز شد، توام با هرج‌و‌مرج بود. آخرین نظامی امریکا به تاریخ ۱۳ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد. اما خروج نیروهای امریکایی از افغانستان با انتقاد شدید اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان و سنای امریکا مواجه است. آنتونی بلینکن، وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده‌است که قرار است این وزارت نتایج بررسی‌هایش را درباره‌ی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به کانگرس ارایه دهد. وزیر خارجه امریکا، در جلسه استماعیه روز 〈چهارشنبه، ۲ حمل〉 در یکی از کمیته‌‍‌های فرعی مجلس سنای این کشور گفته است که آنان در حال تنظیم گزارش خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هستند و تا کم‌تر از یک‌ماه دیگر نتایج آنرا با کانگرس در میان خواهند گذاشت: ″ما زمان زیادی را صرف کرده ‌ایم تا همه این‌ معلومات را کنار هم بگذاریم و مطمین شویم که درس‌های آموخته‌ شده از چشم ما دور نیست. من متعهد و مصمم هستم که این اطلاعات را در اختیار کانگرس قرار دهم و این کار را انجام خواهیم داد. ما این کار را تا اواسط ماه اپریل خواهیم کرد″.

با وصف انتقاد جمهوریخواهان از روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا همواره از تصمیم‌‌اش مبنی بر خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان دفاع و تاکید کرده‌است که تصامیم مبنی بر خروج از افغانستان، را بر اساس مشورت با مقام‌های دپلوماتیک و نظامی و با درنظرداشت منافع ملی امریکا اتخاذ کرده است. بایدن هم‌چنان گفته است که عملیات تخلیه نظامی از افغانستان در تاریخ پیشینه نداشته است.

این در حالی‌است که مایکل مک ‌کال، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا هفته گذشته گفت که وزارت خارجه امریکا در فراهم آوری معلومات به تحقیقات در مورد روند خروج فاجعه‌بار نیروهای امریکایی از افغانستان ناکام بوده و به گفته وی مردم امریکا را گمراه می‌‌کند. او هم‌چنان این هفته تهدید کرده بود که اگر وزارت امور خارجه اسناد درخواست ‌شده را ارایه نکند، وزیر خارجه را به مجلس احضار خواهد کرد.