ادامه‌ی نگرانی‌های کشورهای منطقه و جهان از احتمال بروز تهدیدهای تروریستی از خاک افغانستان. در تازه‌ترین مورد، جوبایدن رییس‌جمهوری امریکا و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی با نشر بیانیه‌ای مشترک با اشاره به مساله افغاسنتان در باره تهدیدهای برخاسته از افغانستان هشدار داده و گفته اند که باید به این تهدیدها رسیدگی شود. در […]

ادامه‌ی نگرانی‌های کشورهای منطقه و جهان از احتمال بروز تهدیدهای تروریستی از خاک افغانستان.

در تازه‌ترین مورد، جوبایدن رییس‌جمهوری امریکا و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی با نشر بیانیه‌ای مشترک با اشاره به مساله افغاسنتان در باره تهدیدهای برخاسته از افغانستان هشدار داده و گفته اند که باید به این تهدیدها رسیدگی شود.

در بیانیه هم‌چنان آمده که واشنگتن و ریاض به حمایت خود از رسیدگی به نیازها و ارتقای حقوق مردم افغانستان از جمله حقوق زنان و دختران برای تحصیل و کار ادامه می‌دهند.

هم‌زمان با این، زلمی خلیل زاد نماینده‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که واشنگتن طرفدار انزوای سیاسی و شکست اقتصادی و امنیتی افغانستان نیست.

این دیپلمات پیشین امریکایی این را هم گفته است که چالش‌هایی در داشتن تعامل دیپلوماتیک با حکومت سرپرست در افغانستان هنوز باقی است و تاکنون راه حلی برای آن‌ها دریافت نشده است.

آقای خلیل زاد هم‌چنان می‌گوید که امریکادر حال چانه‌زنی با رهبران امارت اسلامی است تا موارد اجرا نشده‌ی توافق‌نامه دوحه را به اجرا بگذارند.

خلیل زاد به این باور است که واشنگتن حضور سیاسی در کابل نخواهد داشت مگر این که توافق‌نامه دوحه از سوی حکومت سرپرست افغانستان به گونه‌ی کامل به اجرا گذاشته شود.

در سویی‌دیگر، امارت اسلامی می‌گوید به تعهدات که در توافق‌نامه دوحه با امریکا داشته است متعهد مانده و تاکید کرده که تمامی موارد این توافق‌نامه از سوی آنان اجرا شده و حکومت سرپرست شرایط به رسمیت شناخته شدن را تکمیل کرده است.

این در حالی‌است که سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله‌ی امارت اسلامی گفته است که حکومت سرپرست در عمل ثابت کرده که تهدیدی برای هیچ کشوری در جهان نیست و ظرفیت حفظ روابط مثبت با جهان را دارد.

آقای حقانی این را هم گفته که حکومت فعلی در افغانستان آماده آغاز روابط دیپلماتیک با جهان است.