سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران بار دیگر بر ضرورت تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرد. او در یک نشست خبری مشترک با رییس‌جمهور اندونیزیا، گفت که موضوع ایران  و اندونزیا در این مورد یکسان است. در این نشست ریسان جمهور ایران و اندونزیا تاکید کردند که باید برای زنان در افغانستان زمینه آموزش و کار […]

سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران بار دیگر بر ضرورت تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرد.

او در یک نشست خبری مشترک با رییس‌جمهور اندونیزیا، گفت که موضوع ایران  و اندونزیا در این مورد یکسان است. در این نشست ریسان جمهور ایران و اندونزیا تاکید کردند که باید برای زنان در افغانستان زمینه آموزش و کار فراهم شود. همزمان با این، یان اگلند، دبیرکل هیات ناروی برای پناهندگان گفته که حکومت سرپرست روی رهنمود کار زنان در موسسات غیردولتی کار می‌کند و به زودی نهایی خواهد شد. با این همه، معاون وزارت خارجه حکومت سرپرست محدودیت‌های وضع شده آموزشی بر زنان و دختران را موقتی می‌داند.

در ادامه تاکیدها بر شکل گیری حکومت همه‌شمول و نیز نگرانی‌ها از محدودیت‌های وضع شده در برابر زنان افغانستان؛ رییس‌جمهور ایران بار دیگر بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرد. سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران این سخنان را روز سه‌شنبه، در سفرش به اندونیزیا، در یک نشست خبری مشترک با جوکو ویدودو رییس‌جمهور این کشور ابراز داشته است. در این نشست هردو رییس‌جمهور گفتند که تهران و جاکارتا در زمینه ای شکل گیری حکومت فراگیر در افغانستان موضع مشترک دارند.

ریسان جمهور هردو کشور در این نشست، بر دسترسی زنان افغانستان به‌حقوق اساسی‌شان تاکید کرده و گفتند که باید امکان فعالیت‌های اجتماعی برای زنان در افغانستان فراهم شود: ″ما به حل بحران بشری در افغانستان و خواست دسترسی زنان به آموزش در افغانستان موافقت کردیم و همچنین ارایه کمک‌های بشردوستانه به شهروندان افغانستان را ادامه خواهیم داد.″

همزمان با این، یان اگلند، دبیرکل هیات ناروی برای پناهندگان اظهار داشته که مقام‌های کلیدی حکومت سرپرست به او گفتند که رهنمودهای مربوط به کار زنان افغانستان در سازمان‌‌های غیردولتی به‌زودی نهایی می‌‌شوند:به رغم اصرار من، مقام‌‌های طالبان تاریخ نهایی شدن و اجرای رهنمودها برای بازگشت زنان به کار در سازمان‌‌های غیردولتی را مشخص نکردند. آنها گفتند که تصمیم نهایی را رهبر طالبان می‌گیرد و هیچ تضمینی در این مورد وجود ندارد″.

او افزود که دستورالعمل‌‌ها احتمالا شامل طرز لباس، تفکیک جنسیتی در محل کار و الزام یک همراه برای کارمندان زن در هنگام سفر خواهد بود.

با این همه، معاون وزارت خارجه حکومت سرپرست در گفت‌وگو با رسانه‌ها بسته شدن دروازه دانشگاه‌ها و مکتب‌ها به‌روی دختران را موقتی می‌داند.

این همه در حالی‌است که چندی پیش نیز اعضای هفت اقتصاد برتر جهان در هیروشیمای جاپان، نیز از حکومت سرپرست خواستند که برای ایجاد دولت فراگیر، گام‌های مهمی برداشته و محدودیت‌های وضع شده بر حقوق و آزادی های زنان افغانستان را برطرف سازند.