مقام‌های ایرانی بار دیگر بر تامین حق‌آبه ایران از رود هیرمند تاکید کرده‌اند. وزارت خارجه ایران در خبرنامه‌ای گفته است که وزیر امور خارجه این کشور در تماس تلفنی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان، تاکید کرده که مساله تامین حق‌آبه رود هیرمند بر مناسبات دو کشور تاثیر خواهد داشت. عبداللهیان تامین حق‌آبه ایران از رود […]

مقام‌های ایرانی بار دیگر بر تامین حق‌آبه ایران از رود هیرمند تاکید کرده‌اند. وزارت خارجه ایران در خبرنامه‌ای گفته است که وزیر امور خارجه این کشور در تماس تلفنی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان، تاکید کرده که مساله تامین حق‌آبه رود هیرمند بر مناسبات دو کشور تاثیر خواهد داشت.

عبداللهیان تامین حق‌آبه ایران از رود هیرمند را به‌صورت عملی، مطالبه جدی تهران خوانده‌است. همزمان با این، معاون سخنگوی وزارت خارجه کشور می‌گوید که در این گفت‌وگوی تلفنی روی مسایل اقتصادی، تجاری، ترانزیتی، تسهیلات برای مهاجران و تامین امنیت مرزی میان دو کشور بحث شده‌است.

در روزهای پسین موضوع حق‌آبه ایران از رود هیرمند به موضوعی داغ میان حکومت سرپرست و تهران بدل شده‌است. وزارت خارجه ایران در خبرنامه‌ای گفته است که حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه این کشور در تماس تلفنی با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان، تاکید کرده که مساله تامین حق‌آبه رود هیرمند بر مناسبات دو کشور تاثیر خواهد داشت. عبداللهیان، تامین حق‌آبه ایران از رود هیرمند را به‌صورت عملی مطالبه جدی تهران خواند‌است.

با این حال، حافظ ضیااحمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه کشور در پیام صوتی که به‌رسانه‌ها فرستاده گفته که در این تماس تلفنی روی مسایل اقتصادی، تجاری، ترانزیتی، تسهیلات برای مهاجرین و تامین امنیت مرزی میان دو کشور بحث شده‌است.

هرچند آقای تکل در این پیام صوتی، به گفت‌وگو پیرامون موضوع حق‌آبه ایران اشاره‌ی نکرده‌است؛ اما او در صفحه تویترش نوشته است که سرپرست وزارت خارجه کشور، در موضوع آب، با اشاره به خشک‌سالی و مشکلات فنی، بر موقف رسمی جانب افغانستان در چارچوب موافقت‌نامه موجود بین دولتین، تاکید کرد.

گفتنی‌است که حسین امیرعبداللهیان به ولایت سیستان و بلوچستان نیز سفر کرده و هدف از این سفر را شرکت در جلسه‌ای با حضور مقام‌های این ولایت به هدف پیگیری مباحث مربوط به حق‌آبه ایران از رود هیرمند عنوان کرده‌است. افغانستان و ایران برای تقسیم آب رود هیرمند، در سال ۱۳۵۱ خورشیدی معاهده‌‌ای را امضا کرده‌‌اند.