پس از درگیری اخیر در مرز ایران و افغانستان، وزارت‌های دفاع و داخله تاکید کرده‌اند که خواستار جنگ و تنش با همسایگان نیستند. سخنگوی وزارت داخله در تویتی نوشته که موضوع به بزرگان دو طرف رسیده و اکنون وضعیت تحت کنترل است. وزارت دفاع نیز گفت‌وگو را راه معقولی برای هر مشکلی می‌داند و می‌گوید […]

پس از درگیری اخیر در مرز ایران و افغانستان، وزارت‌های دفاع و داخله تاکید کرده‌اند که خواستار جنگ و تنش با همسایگان نیستند.

سخنگوی وزارت داخله در تویتی نوشته که موضوع به بزرگان دو طرف رسیده و اکنون وضعیت تحت کنترل است. وزارت دفاع نیز گفت‌وگو را راه معقولی برای هر مشکلی می‌داند و می‌گوید که اقدامات منفی و بهانه‌‌جویی برای جنگ به نفع هیچ یک از طرفین نیست. در همین‌حال، معاون وزیر امور خارجه ایران درگیری مرزی اخیر ایران و افغانستان را ادامه توطیه استعمارگران دانسته است. از سویی‌هم، شماری از آگاهان سیاسی خواستار حل تشن‌های میان ایران و افغانستان از طریق سیاسی شدند.

پس از درگیری اخیر در مرز ایران و افغانستان، وزارت داخله تاکید کرده‌است که خواستار جنگ و تنش با همسایگان نیست. عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله در تویتی نوشته که موضوع به بزرگان دو طرف رسیده و اکنون وضعیت تحت کنترل است. در همین‌حال، وزارت دفاع گفته است که برای هرمشکلی راه حل وجود دارد و قدامات منفی و بهانه‌جویی برای جنگ به‌نفع هیچ یک از طرفین نیست. با این حال علی ‌رضا مرحمتی، معاون امنیتی والی سیستان و بلوچستان می‌گوید که اوضاع در مرز ایران و افغانستان تحت کنترل است. سید رسول موسوی، معاون وزارت خارجه ایران درگیری مرزی اخیر میان نیروهای مرزی ایران و افغانستان را توطیه استعمارگران خوانده و تاکید کرده‌است که ایران و افغانستان نباید به استعمارگران اجازه دهند که بین این دو کشور تفرقه ایجاد کند: ″هشیارباشیم! آنچه امروز در مرز زابل، نیمروز می‌گذرد، ادامه توطیه استعمارگران است.اگر در سال ۱۸۷۲ گلدسمیت با توطیه خود سیستان آباد را به وضعیت کنونی درآورد امروز وارثان او ایران و افغانستان را می‌خواهند نابود کنند.مردم و نخبگان دو کشور به هوش باشند، هرنوع درگیری به زیان راهبردی هر دو است.″

همزمان با این شماری، از آگاهان سیاسی با ابراز نگرانی از تنش‌های مرزی دو کشور می‌گویند که مساله حق‌آبه هیرمند و تنش‌های مرزی از راه گفت‌وگو حل شود.

گفتنی‌است که پس از چند روز تنش لفظی میان مقام‌‌های حکومت سرپرست و ایران بر سر آب هیرمند، روز شنبه‌ درگیری میان نیروهای مرزی دو کشور آغاز شد که در پی این درگیری‌ها، دست‌‌کم یک سرباز مرزی افغانستان و یک مرزبان ایرانی کشته شدند و چندین تن دیگر نیز زخم برداشته‌اند.