افغانستان ظاهرن یک‌بار دیگر در محراق توجه کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته است. توماس وست نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای افغانستان، سفرهای منطقه‌یی‌اش را آغاز کرده است. او پس از ترکیه، ترکمنستان و دیدار با شماری از سیاسیون مخالف امارت اسلامی حالا به تاجیکستان رفته و با مقام‌های دوشنبه و برخی از مخالفان حکومت سرپرست […]

افغانستان ظاهرن یک‌بار دیگر در محراق توجه کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته است. توماس وست نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای افغانستان، سفرهای منطقه‌یی‌اش را آغاز کرده است.

او پس از ترکیه، ترکمنستان و دیدار با شماری از سیاسیون مخالف امارت اسلامی حالا به تاجیکستان رفته و با مقام‌های دوشنبه و برخی از مخالفان حکومت سرپرست نیز گفت‌وگو کرده است. آقای وست با وزیر امور خارجه‌ی تاجیکستان در پیوند به تحولات اخیر در افغانستان، مبارزه با افراط‌گرایی و تروریزم بین‌المللی بحث کرده است.

از سویی‌هم، ضمیر کابلوف نماینده‌ی روسیه برای افغانستان در تازه‌ترین اظهاراتش در مورد افغانستان می‌گوید که مسکو دیپلمات طالبان را پذیرفته اما حکومت آنان را برای فعلن به‌رسمیت نمی‌شناسد و پرچم امارت اسلامی در سفارت افغانستان در مسکو برافراشته نشده است. آقای کابلوف، یک‌بار دیگر بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرده است.

ضمیر کابلوف این را هم گفته است که مسکو از وضع محدودیت بر زنان و بسته ماندن مکتب‌های دخترانه، راضی نیست. این در حالی‌است که توماس نیکلسون نماینده‌ی ویژه‌ی اتحادیه‌ی اروپا نیز تاکید کرده است که زنان و دختران در افغانستان باید بتوانند به مکتب بروند، کار کنند و در زندگی عمومی مشارکت کامل داشته باشند. هم‌زمان با این، آقای نیکلسون بر اهمیت ثبات منطقه‌یی نیز تاکید کرده است. دراین اواخر تلاش‌های جهانی و منطقه‌یی برای تامین صلح‌و‌ثبات در افغانستان در حالی بیش‌تر شده است که با گذشت ۹ ماه از حاکمیت دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان، تاکنون هیچ کشوری به‌شمول پاکستان، حکومت سرپرست را به‌رسیمت نشناخته اند و شماری از مردم هم با بی‌کاری و فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند.