زلمی خلیل‌‌زاد، نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، داعش را دشمن مشترک حکومت سرپرست و جامعه جهانی خوانده و گفته که همکاری علیه داعش، می‌تواند بخش مهمی از روابط آینده باشد. همزمان با این، رییس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی می‌گوید که شمار جنگ‌جویان داعش به شش هزار و پنج صد تن رسیده […]

زلمی خلیل‌‌زاد، نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، داعش را دشمن مشترک حکومت سرپرست و جامعه جهانی خوانده و گفته که همکاری علیه داعش، می‌تواند بخش مهمی از روابط آینده باشد.

همزمان با این، رییس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی می‌گوید که شمار جنگ‌جویان داعش به شش هزار و پنج صد تن رسیده که چهار هزار آن در نزدیکی مرز تاجیکستان متمرکز شده‌‌اند. وی گفته که بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات آسیای مرکزی گروه‌‌های افراطی متعددی اند که در افغانستان حضور دارند. درهمین‌حال، برخی آگاهان نظامی به این باورند که امریکا و متحدانش می‌‎خواهند که زمینه نفوذ داعش را به‌آسیای میانه فراهم کنند.

در ادامه نگرانی از حضور گروه‌های هراس‌افگن به‌ویژه افزایش فعالیت‌های گروه داعش در افغانستان، زلمی خلیل‌‌زاد، نمایندۀ پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، داعش را دشمن مشترک حکومت سرپرست و جامعه جهانی خوانده و گفته است که همکاری علیه داعش، می‌‌تواند بخش مهمی از روابط آینده باشد. او که با حکومت سرپرست توافق‌نامه دوحه را امضا کرده، افزوده است که گزینه‌های موجود تطبیق کامل این توافق‌ بهترین‌ راه‌ پیشرو است که به تمام موارد نگرانی‌‌های افغانستان و جامعه‌ جهانی می‌‌پردازد. توافق دوحه زمینه خروج نیروهای خارجی از افغانستان و فروپاشی دولت این کشور را فراهم کرد.

همزمان با این، آناتولی سیدوروف، رییس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی در یک نشست خبری گفته است که شمار جنگجویان داعش به شش هزار و پنج‌صد تن رسیده که چهار هزار آن در نزدیکی مرز تاجیکستان متمرکز شده ‌اند: ″تعداد اعضای شاخه خراسان داعش به‌ طور قابل توجهی افزایش یافته است. بیش از چهار ستیزه‌ جوی داعش در امتداد مرز جنوبی تاجیکستان در ولایت‌‌های بدخشان، کندز و تخار متمرکز شده‌اند. بزرگترین تهدید برای ثبات آسیای مرکزی گروه‌‌های افراطی متعددی اند که در افغانستان حضور دارند″.

درهمین‌حال، برخی آگاهان نظامی به این باورند که امریکا و متحدانش می‌خواهند که زمینه نفوذ داعش را به آسیای میانه فراهم کنند.

با آنکه مقام‌های حکومت سرپرست بارها حضور داعش در افغانستان را کم‌رنگ جلوه داده اند، اما هر ازگاهی از عملیات علیه این گروه در برخی از مناطق به‌ویژه در قلب کابل خبر می‌‌دهند. آخرین درگیری دو طرف دوشنبه‌ شب در منطقه کارته نوی شهر کابل رخ داده است.