به‌دنبال واکنش‌های گسترده به اظهارات امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، مبنی بر برگزاری نشستی برای به‌رسمیت شناختن حکومت سرپرست، ستیفن دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل، می‌گوید که این سازمان برای شناسایی حکومت کنونی افغانستان رای‌زنی نمی‌کند. سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که سازمان ملل بر تعامل با حکومت سرپرست افغانستان به معنای لابی‌ […]

به‌دنبال واکنش‌های گسترده به اظهارات امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، مبنی بر برگزاری نشستی برای به‌رسمیت شناختن حکومت سرپرست، ستیفن دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل، می‌گوید که این سازمان برای شناسایی حکومت کنونی افغانستان رای‌زنی نمی‌کند.

سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که سازمان ملل بر تعامل با حکومت سرپرست افغانستان به معنای لابی‌ کردن برای این حکومت نیست. به گفته او، سازمان ملل صلاحیت به‌رسمیت شناختن حکومت سرپرست را ندارد. دوجاریک روز چهارشنبه در یک نشست خبری در مقر سازمان ملل متحد این اظهارات را مطرح کرده است.

وی گفت:واقعیت این است که بربنیاد منشور سازمان ملل، دولت‌های عضو در مورد شناسایی رسمی طالبان تصمیم می‌گیرند″.

سخن‌گوی سازمان ملل متحد امینه محمد، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد را مدافع حقوق زنان توصیف کرده‌است.

وی تاکید کرد:او بر ضرورت رویکرد هماهنگ بین ‌المللی در خصوص افغانستان تاکید کرده است که شامل یافتن زمینه مشترک بر دیدگاه‌ های درازمدت و ارسال پیام واحد به مقام‌های حکومت باالفعل افغانستان است که زنان افغانستان جایگاهی را که حق شان است در جامعهٔ افغانستان داشته باشند″.

سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده‌است که نشست دبیرکل این سازمان با نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان در دوحه پشت درهای بسته برگزار خواهد شد.

وی گفت:نشست پشت درهای بسته در دوحه در یک و دوم می، به هدف تقویت مجدد تعامل بین‌‌المللی پیرامون اهداف مشترک برای یک راه رو به پیشرفت در افغانستان برگزار خواهد شد″.

درهمین حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که به‌رسمیت شناختن حکومت سرپرست بستگی به شروط امریکا دارد و تازمانی‌که این شروط عملی نشود، این حکومت به‌رسمیت شناخته نخواهد شد.

این در حالیست که امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد به تازگی از برگزاری نشست بین‌‌المللی خبر داد که در آن نمایندگان ویژه‌ی همه کشورهای جهان برای افغانستان دور یک میز گردهم خواهند آمد. معاون ملل متحد ابراز امیدواری کرد که در این نشست “گام‌های کوچک″ در راستای″ به‌رسمیت شناخته شدن سرپرست افغانستان برداشته شود.

تا کنون هیچ کشور، حکومت سرپرست کنونی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌است.