در ادامه‌ی نگرانی‌ها از وضعیت امنیتی و تهدات برخواسته علیه کشورهای منطقه از خاک افغانستان، روسیه و تاجیکستان رزمایش مشترک نطامی را در چند کیلو متری مرز افغانستان، آغاز کردند. ارتش روسیه اعلام کرده که نیروهای هر دو طرف در این رزمایش، روند از بین بردن باندهای مسلح غیرقانونی را تمرین خواهند کرد. در همین‌حال، […]

در ادامه‌ی نگرانی‌ها از وضعیت امنیتی و تهدات برخواسته علیه کشورهای منطقه از خاک افغانستان، روسیه و تاجیکستان رزمایش مشترک نطامی را در چند کیلو متری مرز افغانستان، آغاز کردند.

ارتش روسیه اعلام کرده که نیروهای هر دو طرف در این رزمایش، روند از بین بردن باندهای مسلح غیرقانونی را تمرین خواهند کرد. در همین‌حال، شماری از کارشناسان سیاسی و نظامی می‌گویند که در حال‌حاضر، فعالیت هراس‌افگنی در افغانستان، سبب نگرانی کشورهای منطقه شده‌است. این نگرانی‌های در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های حکومت سرپرست به تکرار گفته اند که اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری را نمی‌دهند.

ارتش روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه و تاجیکستان در مرکز آموزشی حرب میدان، در۲۰ کیلومتری مرز با افغانستان رزمایش مشترک نظامی را آغاز کرده‌اند. در اعلامیه‌ای دفتر رسانه‌ای ناحیه‌ نظامی مرکزی ارتش آمده که در جریان مراحل عملی، نیروهای روسیه و تاجیکستان، از بین بردن باندهای مسلح غیرقانونی که به قلمرو یک دولت متحد وارد می‌‌شوند، را تمرین خواهند کرد.

در اعلامیه آمده است که نیروهای روسی با بیش از ۳۰۰ پرسونل و با تفنگ‌‌های ماشین ‌دار، تسلیحات زرهی، توپ‌خانه، نیروهای حفاظت از سلاح‌های کیمیاوی و بیولوژیکی و نیروهای جنگی سیار الکترونیکی در این تمرین شرکت می‌کند. در همین‌حال، شماری از کارشناسان نظامی می‌گویند که فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان مایه نگرانی کشورهای منطقه شده‌است.

پس از تسلط حکومت سرپرست بر افغانستان، تمام همسایه‌های افغانستان نگران امنیت مرزهای‌شان و ورود گروه‌‌های تروریستی و تسلیحات به خاک‌‌شان هستند. این در حالی‌است که کشورهای آسیای مرکزی نگران اند که داعش با گذشت هر روز قدرتمندتر می‌شود و حکومت سرپرست توان قد کشیدن در برابر این گروه را ندارد؛ اما، مقام‌های حکومت سرپرست همواره تاکید کردند که اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها را به‌هیچ گروهی نمی‌دهند.