متخصصان سازمان ملل متحد بار دیگر در گزارشی نسبت به ادامه محدودیت‌های علیه کار زنان و آموزش و تحصیل دختران در افغانستان نگرانی کردند. آنان در این گزارش از وخامت وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان ابراز تاسف کرده‌اند. متخصصان سازمان ملل گفته‌اند که این سازمان باید رویکرد مبتنی بر حقوق‌بشر اتخاذ کند. درهمین‌حال، شماری از فعالان […]

متخصصان سازمان ملل متحد بار دیگر در گزارشی نسبت به ادامه محدودیت‌های علیه کار زنان و آموزش و تحصیل دختران در افغانستان نگرانی کردند.

آنان در این گزارش از وخامت وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان ابراز تاسف کرده‌اند. متخصصان سازمان ملل گفته‌اند که این سازمان باید رویکرد مبتنی بر حقوق‌بشر اتخاذ کند. درهمین‌حال، شماری از فعالان حقوق بانوان افزایش فشارهای داخلی و خارجی بر حکومت سرپرست را برای رفع محدودیت‍‌های کنونی بر زنان، موثر می‌دانند.

در ادامه نگرانی‌ها از محدودیت‌ها بر زنان کشور، متخصصان سازمان ملل متحد از جمله ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق‌بشر و دوروتی استرادا-تانک، رییس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران این سازمان پس از یک سفر به افغانستان در گزارشی گفته اند که زنان و دختران در این کشور با محدودیت‌های فزاینده روبه‌رواند. آنان در گزارش‌شان از وخامت وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان هم‌چنان ابراز تاسف کرده‌اند: ″پس از فروپاشی نظام جمهوریت، مقام‌های حکومت کنونی چهارچوب قانونی و سازمانی را از بین برده‌اند. حکومت سرپرست افغانستان تفسیرهای خاصی از دین را تحمیل می‌کنند که ظاهرا برای اکثریت قریب به اتفاق شهروندان افغانستان قابل قبول نیست.

آنان درباره تهدید، آزار و اذیت و بازداشت خودسرانه زنان معترض، مشکلات صحت روانی زنان و افزایش آمار خودکشی در میان زنان و دختران نیز ابراز نگرانی کرده‌اند. درهمین‌حال، شماری از فعالان حقوق بانوان می‌گویند که برای رفع محدودیت‌های کنونی بر زنان، فشارها در سطح داخلی و خارجی می‌تواند پاسخ‌گو باشد.

متخصصان سازمان ملل گفته اند که این سازمان باید رویکرد مبتنی بر حقوق‌بشر اتخاذ کند و از معیارهایی که طی دهه‌ها ایجاد شده پیروی نماید: ″موضوع حقوق زنان و دختران در افغانستان و مشارکت معنادار آنان در هر بحثی باید در بالاترین اولویت باقی بمانند. زنان و دختران نباید برای اهداف سیاسی مورد استفاده ابزاری قرار گیرند و هرگز از حقوق آنان به‌عنوان ابزار مذاکره استفاده نشود.″

با این همه، در ادامه گزارش متخصصان سازمان ملل آمده است که مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان در دیدار با آنان گفتند که زنان در بخش آموزش، صحت و تجارت کار می‌کنند و اطمینان دادند که زنان می‌توانند مطابق شریعت جدا از مردان کار کنند. هم‌چنان در این گزارش، از قول مقام‌های حکومت سرپرست در افغانستان گفته شده که روی بازگشایی مکتب‌های دخترانه کار می‌کنند.