اداره‌ی بازرس ویژه‌ی امریکا در امور باز سازی افغانستان ″سیگار″ از بحران بشری به ویژه وضعیت حقوق‌بشری زنان و دختران در افغانستان نگران کرده است. این اداره در گزارشی به کانگرس امریکا گفته است که به نظر می‌رسد امارت اسلامی محدودیت‌های حاکمیت نخست‌شان‌ را بر زنان و دختران تحمیل می‌کنند. در همین حال شماری از […]

اداره‌ی بازرس ویژه‌ی امریکا در امور باز سازی افغانستان ″سیگار″ از بحران بشری به ویژه وضعیت حقوق‌بشری زنان و دختران در افغانستان نگران کرده است.

این اداره در گزارشی به کانگرس امریکا گفته است که به نظر می‌رسد امارت اسلامی محدودیت‌های حاکمیت نخست‌شان‌ را بر زنان و دختران تحمیل می‌کنند. در همین حال شماری از فعالان حقوق زن ازادامه‌ی محدودیت‌ها بر زنان نگرانی کرده می‌گویند که ادامه‌ی محدودیت‌ها علیه زنان باعث ایجاد بحران بشری در افغانستان و در نتیجه باعث ایجاد بحران در منطقه خواهد شد.

با وضع محدودیت‌ها از سوی امارت اسلامی، زنان تقریبا نزدیک به یک سال می‌شود هموار از محدودیت‌ها علیه شان شکایت دارند و از پیامدهای محدودیت‌ها بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و به عقب برگشتن کشور نگرانی می‌کنند.

در همین حال، اداره‌ی بازرس ویژه امریکا در امور باز سازی افغانستان ″ سیگار″ در گزارش تازه‌اش به کانگرس امریکا با اشاره به وضعیت افغانستان، بحران بشری به ویژه وضعیت زنان و دختران در افغانستان را نگران کننده خوانده و گفته است که با وجود در خواست‌های امریکا و جامعه جهانی، برای رعایت حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان، از امارت اسلامی به نظر می‌‎رسد که امارت اسلامی محدودیت‌های حاکمیت نخست‌شان را بر زنان و دختران تحمیل می‌کنند.

سیگارهم‌چنان گفته است که امارت اسلامی برای دادن حقوق‌بشر بر اساس معیارهای جهانی هیچ‌گونه تعهدی نسپرده است.

از سویی‌هم هیدر بار مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق‌بشر گفته است که نزدیک به یک سال می‌شود که برای دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان اجازه رفتن به مکتب داده نمی‌شود.

در همین حال شماری از فعالان حقوق زن از ادامه‌ی محدودیت‌ها بر زنان نگرانی کرده می‌گویند که ادامه محدودیت‌ها علیه زنان باعث ایجاد بحران بشری در کشور و در نتیجه باعث ایجاد بحران در منطقه خواهد شد.

این در حالی‌است که شماری از فعالان حقوق زن روز 〈سه‌شنبه، ۱۱ اسد〉 در قطع‌نامه‌ای از جامعه‌ی جهانی به ویژه سازمان همکاری اسلامی خواستند تا از خواست دختران افغانستان به ویژه در بخش آموزش حمایت کنند. اما امارت اسلامی هموار تاکید کرده که در چهار چوب شریعت اسلامی به رعایت حقوق زنان پابند است.