وزارت امور خارجه ایران از تلاش‌های این کشور به‌هدف پیوستن به چندین سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله، بریکس و شانگهای خبر می‌دهد. امیرعبداللهیان می‌گوید که ایران تمامی شرایط را برای عضویت دایمی سازمان شانگهای تکمیل کرده و ماه آینده به‌گونه رسمی عضو دایمی این سازمان خواهد شد. وزیر امورجارجه ایران، سازمان بریکس را مهم‌ترین […]

وزارت امور خارجه ایران از تلاش‌های این کشور به‌هدف پیوستن به چندین سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله، بریکس و شانگهای خبر می‌دهد.

امیرعبداللهیان می‌گوید که ایران تمامی شرایط را برای عضویت دایمی سازمان شانگهای تکمیل کرده و ماه آینده به‌گونه رسمی عضو دایمی این سازمان خواهد شد. وزیر امورجارجه ایران، سازمان بریکس را مهم‌ترین هدف بعدی این کشوربیان کرده و از برگزاری نشستی بزرگ به‌میزبانی تهران و شرکت سفیران کشورهای عضو بریکس خبرداده‌است.

جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های خود را برای افزایش نقش خود در معاملات تجاری و سیاسی منطقه‌ای و جهانی افزایش داده‌است و اخیر با حضور در نشست‌های سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی سعی کرده تا نقش خود را در معادلات جهانی پررنگ‌تر نماید.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه این کشور اخیرا در مصاحبه‌ای، از تکمیل شدن روند پیوستن کشورش به سازمان شانگهای که اکنون منحیث کشور ناظر عضویت آنرا دارد خبر داده‌است. وی افزوده که ایران یک کشور مهم در منطقه و جهان است و می‌خواهد با پیوستن با سازمان‌های مختلف نقش خود را در تامین صلح‌وثبات و همچنان انکشاف اقتصاد جهانی برجسته کند.

درهمین‌حال، وزیر امور خارجه ایران سازمان بریکس را هدف بعدی این کشور خوانده و علاوه کرد که تلاش مینمایند که بگونه رسمی عضویت این سازمان جهانی را نیز کسب نماید. عبداللهیان سازمان بریکس را یک سازمان مهم اقصادی خواند و افزود که جمهوری اسلامی ایران با ذخایر بزرگ نفتی و معدنی و همچنان نیروی ماهر انسانی میتواند در راستای انکشاف این سازمان نقش مهم داشته باشد. وی از برگزاری نشست بزرگی به‌هدف بررسی شرایط ایران برای عضویت در سازمان بریکس با عضویت سفیران کشورهای این سازمان در تهران خبر داد و از کشورهای عضو خواست که نمایندگان‌شان را به این نشست بفرستند.

این در حالی‌است که امیرعبداللهیان هم اکنون نیز برای شرکت در نشست سازمان بریکس که از سوی کشوهای این سازمان بگونه رسمی دعوت شده بود، به افریقای جنوبی سفرنموده است. کشور های برازیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای دایمی این سازمان هستند.