پنتاگون در گزارش سالانه خود به نقل از فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا گفته که این کشور در تلاش کاهش شکاف اطلاعاتی خود در افغانستان است. در این گزارش گفته شده که حاکمان کنونی افغانستان، توانایی مقابله با گروه داعش را ندارند. فرمانده سنتکام تاکید کرده که در حال‌حاضر، امریکا فاقد جزییات کامل از تهدیدات […]

پنتاگون در گزارش سالانه خود به نقل از فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا گفته که این کشور در تلاش کاهش شکاف اطلاعاتی خود در افغانستان است.

در این گزارش گفته شده که حاکمان کنونی افغانستان، توانایی مقابله با گروه داعش را ندارند. فرمانده سنتکام تاکید کرده که در حال‌حاضر، امریکا فاقد جزییات کامل از تهدیدات باالقوه در افغانستان است. در همین‌حال، شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند که امریکا توجهی به چالش‌های شهروندان افغانستان ندارد و بخاطر منافع خود، چنین گزارش‌هایی را نشر می‌کند. این در حالی‌است که پیشتر از این نیز پنتاگون گفته بود که در پی تحولات سیاسی پسین، فعالیت داعش در افغانستان گسترش یافته است.

بازرس کل وزارت دفاع امریکا “پنتاگون” آخرین گزارش خود در خصوص فعالیت نظارتی این کشور موسوم به ″عملیات نگهبان پایدار″ را همه گانی کرده‌است. در این گزارش آمده که در اوایل سال جاری میلادی، مایکل اریک کوریلا، فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا “سنتکام” در تلاش کاهش شکاف اطلاعاتی خود در افغانستان بوده است. پنتاگون به نقل از فرمانده سنتکام ادعا کرده که حکومت سرپرست افغانستان فاقد توانایی برای جلوگیری از حملات تروریستی داعش در آینده است. در همین‌حال، شماری از آگاهان سیاسی و نظامی می‌گویند که در زمان حضور امریکا در افغانستان، گروه‌های تروریستی آغاز به فعالیت کردند.

بربنیاد این گزارش، فرمانده سنتکام تاکید کرده که وزارت دفاع امریکا در حال‌حاضر، فاقد جزییات کامل برای مشاهده‌ تصویر کامل از تهدیدات تروریستی باالقوه در افغانستان است: ″وزارت دفاع امریکا در حال آزمایش پلتفرم‌های جاسوسی هوایی است که می‌توانند برای مدت طولانی در آسمان باقی بمانند. هدف از این کار نظارت بر گروه‌های تروریستی در افغانستان است.

گفتنی‌است که پنتاگون پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که داعش پس از سلطه حاکمان کنونی بر افغانستان، فعالیت‌هایش را در کشور گسترش داده‌است و از افغانستان به‌عنوان مکانی برای برنامه‌‌ریزی حملات تروریستی به مقاصد امریکایی و اروپایی استفاده می‌‌کند. این در حالی‌است که حکومت سرپرست همواره اعلام کرده داعش در افغانستان حضور و فعالیت ندارد و تاکید کرده که اجازه استفاده از خاک افغانستان را به هیچ گروهی نمی‌دهد.