در پی درخواست‌ها به محاکمه کشیدن سربازان نیروهای خارجی به جرم جنایات جنگی در کشور، یک تن از قاضیان فدرال گفته است که رابرتز اسمیت، سرباز استرالیا، که متهم به ارتکاب جنایت جنگی در افغانستان بود به دادگاه کشیده شد. به گفته وی جزییات بیشتر در این مورد پس از بررسی حکم دادگاه از نظر […]

در پی درخواست‌ها به محاکمه کشیدن سربازان نیروهای خارجی به جرم جنایات جنگی در کشور، یک تن از قاضیان فدرال گفته است که رابرتز اسمیت، سرباز استرالیا، که متهم به ارتکاب جنایت جنگی در افغانستان بود به دادگاه کشیده شد.

به گفته وی جزییات بیشتر در این مورد پس از بررسی حکم دادگاه از نظر امنیت ملی، توسط کشورهای مشترک‌المنافع منتشر شود.در همین‌حال، رییس نمایندگی سازمان دیدبان حقوق‌بشر در آسترالیا از تحقیقات از سربازان آسترالیایی متهم به ارتکاب جنایت جنگی در افغانستان استقبال کرد. این در حالی‌است که امریکا به استرالیا هشدار داده بود که ادعا‌های مبنی بر قتل زندانیان و غیرنظامیان در افغانستان توسط سربازان نیروهای ویژه‌ی استرالیا ممکن است موجب به‌اجرا درآمدن قانونی شود که ایالات متحده را از ارائه‌ کمک‌‌ها به استرالیا منع می‌‌کند.

سقوط افغانستان با حساب‌دهی‌های ناتمام!

امریکا خواستار افشاسازی اسناد خروج، استرالیا در پی محاکمه کشاندان سربازان مجرمش!

در پی درخواست‌ها بر دادگاه کشیدن سربازان نیروهای خارجی به‌اتهام جنایات جنگی در جریان ماموریت‌شان در افغانستان، آنتونی بسانکو، قاضی فدرال گفته است که رابرتز اسمیت، سرباز استرالیایی، که در طول ماموریت‌اش در افغانستان متهم به‌جنایت جنگی بود به‌دادگاه کشیده شد. گفته ‌شود که این سرباز متهم به‌قتل زندانیان و غیرنظامیان در افغانستان است. درهمین‌حال، شماری از آگاهان مسایل سیاسی در مورد حضور نیروهای خارجی در دو دهه در کشور چنین دیدگاه دارند.

درعین‌حال، آنگوس کمپبل، فرمانده کل ارتش استرالیا گفته است که امریکا در سال ۲۰۲۱ به وی هشدار داده بود که ادعاهای مبنی بر قتل زندانیان و غیرنظامیان در افغانستان توسط سربازان نیروهای ویژه‌‌ی استرالیا ممکن است موجب به‌اجرا درآمدن قانونی شود که امریکا را از ارائه‌ کمک‌ها به استرالیا منع می‌کند.

همزمان با این، دانیالا گاوشان، رییس نمایندگی سازمان دیدبان حقوق‌بشر در آسترالیا از تحقیقات از سربازان آسترالیایی متهم به ارتکاب جنایت جنگی در افغانستان استقبال کرده و گفته‌است این امر سایر کشورها را نیز وادارد می‌کند که در مورد اتهام‌‌های مشابه علیه سربازان شان تحقیق کنند.

گاوشان گفت:″واقعاً امیدواریم که به محاکمه کشاندن سرباز آسترالیایی، تنها یک رویداد باقی نماند و طرح اتهام ارتکاب جنایت جنگی علیه وی، سایر کشور ها را نیز وادارد که در این مورد اقدام کنند و در مورد اتهام های که علیه سربازان آنان نیز وجود دارد، روشنی بیاندازند. امیدواریم که قضیه سرباز آسترالیایی برای سایر کشور ها یک نمونه باشد که باید از آن الهام بگیرند.″

گفتنی‌است که آسترالیا در جریان دو دهه حضور نظامی ناتو در افغانستان، کم‌و‌بیش ۳۹ هزار نظامی خود را در این کشور مستقر کرده بود و در این مدت ۴۱ نظامی آسترالیایی کشته شدند.