اکادمی علوم افغانستان سمینار ادبیات مهاجرت را در شهر کابل برگزار کرد. مسوولان در اکادمی علوم، مهم‌ترین دلیل مهاجرت در افغانستان را تهاجم شوروی وقت عنوان کردند. مسوولان این اداره از شهروندان کشور خواستند که به ادبیات مهاجرت توجه کنند. شماری از شرکت کنندگان این سیمنار می‌گویند که ادبیات مهاجرت در طی سال‌های پسین، پیشرفت […]

اکادمی علوم افغانستان سمینار ادبیات مهاجرت را در شهر کابل برگزار کرد.

مسوولان در اکادمی علوم، مهم‌ترین دلیل مهاجرت در افغانستان را تهاجم شوروی وقت عنوان کردند. مسوولان این اداره از شهروندان کشور خواستند که به ادبیات مهاجرت توجه کنند. شماری از شرکت کنندگان این سیمنار می‌گویند که ادبیات مهاجرت در طی سال‌های پسین، پیشرفت چشم‌گیری داشته است. آنان هم‌چنان دولت را در امر جلوگیری از مهاجرت‌ها مسوول می‌دانند و تاکید می‌کنند که حکومت با فراهم کردن زمینه‌های کاری، باید مانع از مهاجرت‌ها شود.

اکادمی علوم افغانستان برای نخستین بار سمینار علمی پژوهشی را زیر نام ادبیات مهاجرت در کابل برگزار کرد. آمر انستیتوت زبان و ادبیات فارسی این اداره گفت که مهاجرت در افغانستان علت‌های فراوان دارد؛ اما مهم‌ترین دلیل آن را تهاجم شوروی وقت به افغانستان خواند.

وی هم‌چنین تاکید کرد که جلوگیری از مهاجرت ها، وظیفه دولت‌ها است که با فراهم کردن زمینه‌های کاری، از آن جلوگیری می‌کند.

همزمان با این، رییس مرکز تحقیقات زبان پشتو گفت که شهروندان باید به ادبیات مهاجرت توجه کنند و در ادامه افزود که در خلای سال‌های پس از تهاجم شوروی، ادبیات پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

گفتنی‌است که اکادمی علوم افغانستان برای جلب توجه شهروندان به ادبیات مهاجرت این سمینار را برگزار کرده‌است. به گفته مسوولان این اداره، حدود ۲۰ مقاله پژوهشی در مورد ادبیات مهاجرت گرد آوری شده‌است که بازتاب دهنده فرهنگ و دردهای است که در طول این سال‌ها، مهاجران با آن دچار بوده‌اند.