در ادامۀ نگرانی‌های ملی و بین‌المللی مبنی بر ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران در افغانستان، نمایندۀ جدید صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از محدودیت‌های وضع شده گفته که افغانستان به‌دختران دانش‌آموز بیش‌تری نیازمند است. این مقام سازمان ملل متحد در ادامه تاکید کرده که یونیسف در حمایت از دختران افغانستان […]

در ادامۀ نگرانی‌های ملی و بین‌المللی مبنی بر ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران در افغانستان، نمایندۀ جدید صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از محدودیت‌های وضع شده گفته که افغانستان به‌دختران دانش‌آموز بیش‌تری نیازمند است.

این مقام سازمان ملل متحد در ادامه تاکید کرده که یونیسف در حمایت از دختران افغانستان متعهد است. در همین‌حال، شماری از فعالان حقوق زن و دانشجویان دختر از حمایت یونیسف ابراز خرسندی نموده، خواهان همکاری بیش‌تر در امر حمایت از زنان و دختران افغانستان هستند. این در حالیست که با واپسین تحولات سیاسی در کشور، دختران از حق آموزش و تحصیل در افغانستان محروم شدند.

بیش‌تر از ۵۰۰ روز از ممنوعیت دختران از آموزش می‌گذرد و این تصمیم حکومت سرپرست، با واکنش‌های بی‌شمار داخلی و جهانی مواجه شده است که در تازه‌ترین مورد، نمایندۀ‌ جدید صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد “یونیسف” در افغانستان، پس از بازدید از مکتبی در دشت عینک ولایت هلمند، نسبت به دستور ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران در افغانستان نگرانی کرده و گفته است؛ افغانستان به دختران دانش‌‌آموز بیش‌تری نیاز دارد. نمایندۀ یونیسف افزوده که این نهاد به حمایت از دانش‌آموزان ادامه می‌دهد: ″افغانستان به دختران دانش ‌آموز بیش‌تری نیاز دارد. در بازدید از این مکتب، با ۱۰۰ و ۱۰ دختر دانش‌‌آموز کوچک و با انرژی که همه مشتاق یادگیری هستند، آشنا شدم. یونیسف در حمایت از این دانش‌‌آموزان برای ادامه تحصیل و تحقق رویاهای‌‌شان متعهد است″.

در همین‌حال، برخی از مدافعان حقوق زن می‌گویند که ادامه مسدود ماندن مکتب‌ها و دانشگاه‌ها، دختران افغانستان را با آینده تاریک دچار خواهد کرد.

از طرفی، برخی از دانشجویان جامعه‌ای بدون علم را ناقص عنوان می‌کنند و از حکومت سرپرست می‌خواهند که هرچه سریع، زمینه آموزش و تحصیل دختران افغانستان را فراهم کند.

گفتنی‌است که اداره مهاجرت فنلند گزارش داده که این کشور در پی وخامت وضعیت زنان در افغانستان، به همه زنان و دختران کشور پناهندگی می‌‌دهد. آنتی لهتینن، مدیر واحد پناهندگی اداره مهاجرت فنلند، گفته که در حال‌حاضر جنسیت به تنهایی گزینه کافی برای پناهندگی در این کشوراست. این درحالی‌است که حکومت سرپرست از همان ابتدای تسلط بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرد و پس از آن، دانشگاه‌ ها را نیز به ‌روی دختران بسته کرده‌است. زنان کشور از کار در اداره‌های غیردولتی نیز منع شده‌اند.