در ادامه نگرانی‌های جهانی از ممنوعیت کار زنان در افغانستان، شماری از اعضای کانگرس امریکا خواستار لغو محدودیت علیه کار زنان در کشور شدند. آنان از سازمان ملل متحد خواستند که با ممنوعیت کار زنان در افغانستان مخالفت کند. درهمین حال، اداره بازرسی ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان هشدار داده که اگر زنان در […]

در ادامه نگرانی‌های جهانی از ممنوعیت کار زنان در افغانستان، شماری از اعضای کانگرس امریکا خواستار لغو محدودیت علیه کار زنان در کشور شدند.

آنان از سازمان ملل متحد خواستند که با ممنوعیت کار زنان در افغانستان مخالفت کند. درهمین حال، اداره بازرسی ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان هشدار داده که اگر زنان در سازمان‌های غیردولتی در افغانستان استخدام نشوند، امریکا برخی از کمک ‌ها و برنامه‌های خود را در این کشور تعلیق خواهد کرد. از سویی‌هم، شماری از فعالان حقوق زن نیز خواستار لغو ممنوعیت کار زنان در کشور شدند.

با سقوط حکومت پیشین و روی‌کار آمدن حکومت سرپرست در کشور، محدودیت‌های زیادی علیه کار، آموزش و تحصیل زنان وضع شد. وضع این محدودیت‌ها واکنش‌های داخلی و جهانی را به همراه داشته‌است. در تازه‌ترین مورد و در واکنش به ممنوعیت کار زنان در نهادهای ملل متحد، شماری از اعضای کانگرس امریکا خواستار مخالفت قاطع این سازمان با ممنوعیت کار زنان در افغانستان شدند. اعضای مجلس نمایندگان امریکا به‌شمول مایک مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی این مجلس در نامه‌‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواستار مخالفت قاطع این سازمان با فرمان ممنوعیت کار زنان توسط حکومت سرپرست شده‌‌اند. در این نامه آمده‌است که سازمان ملل با مخالفت با ارایه‌ کمک‌‌های بشردوستانه فقط توسط مردان، به حمایت خود از زنان در افغانستان ادامه دهد: ″هیچگاه یک رژیم زنان را از کار در سازمان ملل منع نکرده‌است. ممنوعیت کار زنان توسط طالبان، حقوق اساسی زنان افغانستان را نقض می‌‌کند و تلاش‌های بشردوستانه مورد نیاز در این کشور را به خطر می‌‌اندازد″.

در این نامه آمده‌است که ارایه کمک‌‌های بشردوستانه تنها توسط مردان به سرکوب زنان و دختران افغانستان کمک می‌‌کند و آنان را از زندگی عمومی حذف می‌‌کند. در این نامه همچنان آمده که بدون امدادرسان زن، زنان افغانستان ممکن است نتوانند کمک‌‌های بشردوستانه نجات ‌بخش را دریافت کنند و کودکان بیشتری در معرض آسیب هستند.

از سویی‌هم، اداره بازرسی ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان هشدار داد اگر زنان در سازمان‌‌های غیردولتی در افغانستان استخدام نشوند، امریکا برخی از کمک‌‌ها و برنامه‌‌های خود را در این کشور تعلیق خواهد کرد.

این در حالیست که سازمان ملل متحد پیش ازاین، از احتمال خروج این سازمان از افغانستان هشدار داده بود؛ اما روز شنبه اعلام کرد که به فعالیت خود در افغانستان ادامه می‌‌دهد و با وجود چالش‌ها، نمی‌تواند از این کشور خارج شود. این سازمان همچنان اعلام کرده‌است که کارمندان محلی این نهاد در افغانستان به کارشان از خانه ادامه خواهند داد.