رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا و ۱۹ عضو دیگر این مجلس ابراز نگرانی کرده‌اند که از کمک‌های بشری ایالات متحده به افغانستان سواستفاده صورت می‌گیرد. یک عضو کانگرس امریکا تاکید کرده که نباید حتی یک دالر به جیب حاکمان افغانستان یا کسی دیگر برود. درهمین‌حال، شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند که امریکا هیچ‌گونه […]

رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا و ۱۹ عضو دیگر این مجلس ابراز نگرانی کرده‌اند که از کمک‌های بشری ایالات متحده به افغانستان سواستفاده صورت می‌گیرد.

یک عضو کانگرس امریکا تاکید کرده که نباید حتی یک دالر به جیب حاکمان افغانستان یا کسی دیگر برود. درهمین‌حال، شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند که امریکا هیچ‌گونه میکانیزم درست برای توزیع کمک‌هایش در افغانستان ندارد و آنرا بیش از حد سیاسی ساخته است. این در حالی‌است که حکومت امریکا اعلام کرده که تاکنون، میلیون‌ها دالر به افغانستان کمک بشری کرده‌است.

پس از تحولات سیاسی اخیر در افغانستان، ایالات متحده کمک‌های بشردوستانه‌اش را آغاز کرد که تاکنون، میلیون‌ها دالر از این کمک‌ها به افغانستان رسیده‌است؛ اما، اکنون شماری از مقام‌های این کشور نگران‌اند که مبادا کمک‌های بشری این کشور حیف‌ومیل شود. مایکل مک کال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی و ۱۹ نماینده دیگر کانگرس امریکا در نامه‌‌ای به رییس سازمان کمک‌های بین‌‌المللی امریکا گفته اند که آنان نگران سوءاستفاده حاکمان کنونی از کمک‌‌های بشری این کشور به شهروندان افغانستان ‌اند. آنان خواستار پاسخ‌گویی این سازمان در مورد نظارت بر کمک‌های امریکا در افغانستان شدند. همزمان، یکی از اعضای کانگرس و امضا کننده نامه، نسخه‌‌ای از آنرا در صفحه توییتر خود نشر کرد که خطاب به سمنتا پاور، رییس اداره کمک‌‌های توسعه‌‌ای بین‌المللی امریکا انتشار یافته است.

مایک والتز، عضو مجلس نمایندگان امریکا: ″حتا یک دالر مالیه دهندگان امریکایی نباید به جیب طالبان یا یک گروه تروریستی دیگر برود.″

حکومت امریکا اعلام کرده که پس از خروج از افغانستان، بیش از دو میلیارد دالر به مردم افغانستان کمک بشری کرده‌است؛ اما، این نمایندگان با اشاره به‌شهادت جان ساپکو، مسوول سیگار در نامه خود گفتند که نظارت دقیقی بر ارسال و مصرف کمک‌‌های امریکا به شهروندان افغانستان وجود ندارد.

گفتنی‌است که جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، ۳۰ حمل به نمایندگان کانگرس گفته بود که احتمال دسترسی جمع حاکم به کمک‌های امریکا به افغانستان را به طور قطعی نمی‌‌توان رد کرد؛ اما، در واکنش وزارت خارجه امریکا اظهارات سیگار را رد کرد. در نامه نمایندگان از سمنتا پاور، بازرس ویژه  امریکا برای بازسازی افغانستان خواسته شده‌است که به ۱۰ پرسش آن‌ها در مورد سازوکار نظارتی امریکا بر ارسال و مصرف کمک‌‌های امریکا در افغانستان پاسخ بدهد.