اداره‌ی حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان ″نی″ در گزارش تحلیل سال ۱۴۰۱ خورشیدی، خود آورده است که این سال برای خبرنگارن ناامید کننده و سراسر چالش بوده است. در گزارش نی آمده که پس از تحولات سیاسی، رسانه‌های کشور به‌شدت ضربه دیده‌است و در حال سقوط قرار دارد. در کنار این، شماری از خبرنگاران از […]

اداره‌ی حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان ″نی″ در گزارش تحلیل سال ۱۴۰۱ خورشیدی، خود آورده است که این سال برای خبرنگارن ناامید کننده و سراسر چالش بوده است.

در گزارش نی آمده که پس از تحولات سیاسی، رسانه‌های کشور به‌شدت ضربه دیده‌است و در حال سقوط قرار دارد. در کنار این، شماری از خبرنگاران از عدم دست‌رسی به اطلاعات و مشکلات خبرنگاران افغانستان شکایت دارند. از طرفی، سخن‌گوی وزارت اطلاعات و فرهنگ از فراهم آوری سهولت‌ها برای خبرنگارن در آینده نزدیک خبر می‌دهد.

نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان ″نی″ با بررسی وضعیت یک‌‌سال گذشته، سال ۱۴۰۱ را برای رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان ناامیدکننده و پر از چالش خوانده‌است. بیانیه این نهاد می‌افزاید که در یک‌سال و چند ماه گذشته پس از روی کار آمدن حکومت سرپرست، رسانه ‌های افغانستان به شدت ضربه دیده و در آستانه سقوط قرار گرفته است. نی در جمع بندی گزارش خود آورده که بیش از۵۲۶ رسانه تصویری، صوتی، چاپی، خبرگزاری‌‌ها و رسانه‌‌های آنلاین فعالیت می‌‌کردند؛ اما، پس از تحولات سیاسی در افغانستان تعداد زیادی از این رسانه‌‌ها نظر به مشکلات اقتصادی، نحوه و نوعیت فعالیت‌‌شان و سطح بلند چالش‌‌ها ناچار به توقف فعالیت شدند.

در همین‌حال، سخن‌گوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در روز بزرگ‌داشت از روز ملی خبرنگار در افغانستان گفت که این وزارت برنامه‌های را برای فراهم آوری سهولت‌ها برای خبرنگاران روی دست دارد که باعملی شدن آن مشکلات خبرنگاران حل خواهد شد.

از طرفی، شماری از خبرنگاران از عدم دسترسی به اطلاعات و چالش‌های روز افزون در برابر خبرنگاران افغانستان شکایت می‌کنند.

این در حالی‌است که به گفته نی، بیش از نیمی از تلویزیون‌‌های خصوصی تعطیل شده‌‌اند و در حال‌حاضر کم‌تر از دوهزار خبرنگار و کارکنان رسانه‌‌ها فعال اند که تنها پنج درصد زنان هستند در حالی که این رقم در نظام جمهوری حدود ۱۲ هزار خبرنگار و کارکنان رسانه‌ای بودند.