هشدار روسیه و چین به ناتو، مواضع اصولی پکن درباره حل مناقشه اوکراین، حمایت پوتین از طرح صلح چین، کمک نظامی ۳۰ میلیون دالری جاپان به کی‌یف، تلاش اوکراین برای نوسازی ناوگان هوایی و رد ارسال جنگنده امریکا به کی‌یف، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند. در ادامه هشدار مقام‌های روسیه مبنی بر ارسال […]

هشدار روسیه و چین به ناتو، مواضع اصولی پکن درباره حل مناقشه اوکراین، حمایت پوتین از طرح صلح چین، کمک نظامی ۳۰ میلیون دالری جاپان به کی‌یف، تلاش اوکراین برای نوسازی ناوگان هوایی و رد ارسال جنگنده امریکا به کی‌یف، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

در ادامه هشدار مقام‌های روسیه مبنی بر ارسال تسلیحات جنگی غرب به اوکراین، آنابل گلدی، معاون وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرده است که لندن آماده انتقال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین است: ″به همراه ارایه یک اسکادران از تانک ‌های جنگی چلنجر- دو به اوکراین، ما مهمات لازم، از جمله گلوله ‌های زره ‌زن حاوی اورانیوم ضعیف شده، را نیز تامین می‌‌کنیم″.

در این رابطه، ولادیمیر پوتین، رییس‌‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با رییس‌جمهوری چین درباره قصد بریتانیا برای ارسال گلوله‌های دارای اورانیوم ضعیف شده به اوکراین هشدار داد و گفت که اگر کی‌یف چنین مهماتی را بدست آورد، مسکو مجبور به واکنش خواهد شد: ″به نظر می‌رسد که غرب واقعا تصمیم گرفته که تا آخرین فرد اوکراینی با روسیه بجنگد، آنهم نه در حرف، بلکه در عمل. در این زمینه، من می‌خواهم این نکته را مورد توجه قرار دهم که اگر همه اینها اتفاق بیفتد، روسیه مجبور خواهد شد که به این مساله واکنش مناسب نشان دهد″.

از سویی‌هم، شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین روز سه‌شنبه، در نشست خبری مشترک با همتایی روسی‌اش در مسکو، اعلام کرد که مقام‌های پکن طرفدار صلح و گفت‌وگو در مورد جنگ اوکراین هستند: ″آقای پوتین یادآور شدند که طرح حل و فصل صلح‌ آمیز اوکراین که از سوی جمهوری خلق چین پیشنهاد شده، می‌ تواند مبنای اقدامات آتی در این زمینه قرار بگیرد. من می خواهم تاکید کنم که در مورد حل و فصل اوکراین، ما به طور پیوسته بر اساس اصول منشور سازمان ملل متحد هدایت می شویم و به یک موضع گیری واقع بینانه و بی طرفانه پایبند هستیم، به طور فعال برقراری صلح و از سر گیری مذاکرات در این باره را ترویج می کنیم″.

هم‌چنان رییس‌‌جمهوری روسیه در این نشست خبری بار دیگر از طرح صلح چین برای ختم جنگ در اوکراین استقبال کرد: ″ما معتقدیم که بسیاری از مفاد طرح صلح ارایه شده از سوی دوستان چینی با رویکردهای روسیه همخوانی دارد و زمانی که مقام های غربی و کی‌یف برای حل و فصل صلح‌آمیز آمادگی داشته باشند، می توان آنها را مبنای حل‌و‌فصل اوضاع در اوکراین قرار داد″.

این در حالی‌است که فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر جاپان، در نشست خبری مشترک با ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف،  اعلام کرد که توکیو ۳۰ میلیون دالر به کی‌یف برای تامین تجهیزات نظامی غیر کشنده اختصاص خواهد داد.