حمله بر تجمع خبرنگاران در بلخ، واکنش‌های ملی و بین‌المللی را برانگیخته است. شماری از نهادهای حمایت کننده‌ی خبرنگاران حمله اخیر بر خبرنگاران را تکان دهنده عنوان کرده می‌افزایند که حمله‌های این چنینی می‌تواند ضربه بزرگ روحی به‌خبرنگاران وارد کند. همزمان، دفتر هیات معاونت سازمان ملل، ضمن محکوم کردن این رویداد، تاکید کرده که از […]

حمله بر تجمع خبرنگاران در بلخ، واکنش‌های ملی و بین‌المللی را برانگیخته است.

شماری از نهادهای حمایت کننده‌ی خبرنگاران حمله اخیر بر خبرنگاران را تکان دهنده عنوان کرده می‌افزایند که حمله‌های این چنینی می‌تواند ضربه بزرگ روحی به‌خبرنگاران وارد کند. همزمان، دفتر هیات معاونت سازمان ملل، ضمن محکوم کردن این رویداد، تاکید کرده که از خبرنگاران افغانستان باید حفاظت شود. هم‌چنین، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی ایران، حمله بر مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان را محکوم کرده‌است. گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد نیز با محکوم کردن حمله بر کارکنان رسانه‌ای، تاکید کرده که حمله بر خبرنگاران در مزارشریف ضربه دیگری به آزادی بیان در افغانستان است.

انفجار خونین بر تجمع خبرنگاران در مرکز تبیان در بلخ که دست‌کم، دو کشته برجا گذاشت و ۱۵ تن دیگر از خبرنگاران زخم برداشتند؛ واکنش‌های بی‌شمار داخلی و جهانی را برانگیخته است. کمیته‌ی جهانی مصوونیت خبرنگاران و برخی دیگر از نهادهای حامی خبرنگاران افغانستان، ضمن محکوم کردن این حمله، هدف قرار دادن خبرنگاران را اقدامی نفرت ‌انگیز و بزدلانه خوانده و خواهان تحقیق در زمینه شدند. هم‌چنین، نی یا نهاد حمایت ‌کننده‌ی رسانه‌‌های آزاد افغانستان حملات این چنینی را صدمه بزرگ روحی و فزیکی بر خبرنگاران افغانستان عنوان می‌کند.

همزمان، دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان “یوناما” انفجار بر تجمع خبرنگاران را محکوم کرده و در ادامه افزوده که خبرنگاران افغانستان شجاعت زیادی از خود نشان می‌‌دهند و باید از آنان محافظت شود. از جانبی، ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی ایران، حمله بر مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان را محکوم کرده است. آقای کنعانی عاملان این گونه حملات را دشمنان ثبات، امنیت و آرامش شهروندان کشور توصیف کرده‌است.

گفتنی‌است که گزارشگر ویژه‌ی حقوق‌بشر سازمان ملل برای افغانستان نیز گفته که حمله به‌خبرنگاران در مزارشریف ضربه دیگری به آزادی بیان در افغانستان است. این رویداد در حالی رخ داده‌است که ولایت بلخ در کمتر از پنج روز گذشته، شاهد دو انفجار بوده است. حمله پیش‌تر که والی بلخ در آن کشته شد را داعش به عهده گرفت؛ اما حمله بر تجمع خبرنگاران را تاکنون هیچ گروهی به‌‎عهده نگرفته است. در گذشته اما، گروه داعش مسوولیت چنین حملات خونین را پذیرفته‌است.