رجب طیب اردوغان از بزرگ‌ترین آزمون سیاسی پس از دو دهه حکومت‌داری‌اش در ترکیه پیروز به درآمد و برای سومین دوره رییس‌جمهوری ترکیه شد. بسیاری‌ها انتخابات سال روان ترکیه را مهم‌ترین رویداد سیاسی امسال در جهان عنوان کردند، از این رو پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه با واکنش‌های گسترده‌ای در […]

رجب طیب اردوغان از بزرگ‌ترین آزمون سیاسی پس از دو دهه حکومت‌داری‌اش در ترکیه پیروز به درآمد و برای سومین دوره رییس‌جمهوری ترکیه شد.

بسیاری‌ها انتخابات سال روان ترکیه را مهم‌ترین رویداد سیاسی امسال در جهان عنوان کردند، از این رو پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه با واکنش‌های گسترده‌ای در جهان روبه‌رو شده‌است.

صلاح‌الدین ربانی، رییس جمعیت اسلامی افغانستان در پیامی، پیروزی رجب طیب اردوغان را برای حزب عدالت و توسعه و ملت ترکیه تبریک گفته است. رییس جمعیت اسلامی افغانستان، این موفقیت را نشانه‌ی محبوبیت عمیق و اعتماد مردم ترکیه بر ظرفیت‌ها و اراده‌ی خدمت‌گزاری این حزب دانسته است. در پیامی آقای ربانی از جمعیت اسلامی افغانستان وعدالت و توسعه، به‌عنوان دو حزبی دارای مشترکات فرهنگی فراوان یاد شده و بر تداوم روابط نزدیک و سازنده این دو حزب در راستای منافع ملی هر دو کشور تاکید شده‌است.

درهمین حال، ریاست‌الوزرای حکومت سرپرت، حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین کشور و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین نیز پیروزی اردوغان را تبریک گفته‌اند.

پس از اعلام اولین نتایج که نشان می‌‌داد آقای اردوغان پیشتاز است و پیش از این‌که او خودش اعلام پیروزی کند، ویکتور اوربان نخست ‌وزیر مجارستان و امیر قطر پیروزی او را تبریک گفتند. ساعتی بعد سران برخی دولت‌ها از جمله ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه هم به آقای اردوغان تبریک گفتند. با آن‌که به‌دلیل سیاست‌های مستقلانه ترکیه از ناتو کشورهای غربی دلخوشی از اردوغان ندارند؛ اما با آنهم امریکا، شماری از کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو پیروزی اردوغان را برایش تبریک گفتند. انتخابات ترکیه برای خیلی از کشورها و جریان‌های سیاسی در منطقه از جمله برای افغانستان از زوایه‌های گوناگون مهم است.

گفتنی‌است که شورای عالی انتخابات ترکیه آقای اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌‌جمهوری را با بیش از پنجاه و دو درصد آرا برنده اعلام کرد و به این ترتیب او دست‌‌کم برای پنج سال دیگر قدرت را در این کشور در دست خواهد داشت.