نمایندگان حزب جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا می‌گویند که دومین جلسه استماعیه را درباره خروج بی‌‌نظم نیروهای امریکا از افغانستان برگزار می‌‌کنند. رییس کمیته نظارت مجلس نمایندگان امریکا می‌گوید که مردم امریکا در مورد خروج فاجعه‌بار دولت بایدن از افغانستان پاسخ می‌‌خواهند، اما فقط با بهانه‌هایی از سوی این دولت روبه‌رو شده‌‌اند. درهمین‌حال، مایک پمپیو وزیر […]

نمایندگان حزب جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا می‌گویند که دومین جلسه استماعیه را درباره خروج بی‌‌نظم نیروهای امریکا از افغانستان برگزار می‌‌کنند.

رییس کمیته نظارت مجلس نمایندگان امریکا می‌گوید که مردم امریکا در مورد خروج فاجعه‌بار دولت بایدن از افغانستان پاسخ می‌‌خواهند، اما فقط با بهانه‌هایی از سوی این دولت روبه‌رو شده‌‌اند. درهمین‌حال، مایک پمپیو وزیر امور خارجه پیشین امریکا گفته است که تصمیم جوبایدن برای کنار گذاشتن رویکرد شرایط ‌‌محور برای خروج از افغانستان، منجر به فروپاشی دولت افغانستان شد.

جمهوری خواهان در کانگرس از مدت‌‌ها بدین سو متعهد شده‌‌اند که در مورد خروج ایالات متحده از افغانستان تحقیق کنند و پس از به‌دست گرفتن کنترل مجلس در اوایل سال جاری، آنرا به یکی از اولویت‌های اصلی خود تبدیل کرده‌‌اند.

اینک نمایندگان این حزب در کانگرس اعلام کردند که دومین جلسه استماع را درباره خروج بی‌نظم نیروهای امریکا از افغانستان برگزار می‌کنند. در آن جلسه، مقام‌های سیگار، بازرسان کل وزارت دفاع و مقام‌های اداره توسعه بین‌المللی ایالات متحده امریکا شهادت خواهند داد. رییس کمیته نظارت مجلس نمایندگان امریکا در بیانیه‌ای گفته است که مردم امریکا در مورد خروج فاجعه‌بار دولت بایدن از افغانستان پاسخ می‌خواهند، اما فقط با بهانه‌هایی از سوی این دولت رو‌به‌‌رو شده‌اند.

همزمان با این، جمهوریخواهان کانگرس گزارش اخیر کاخ سفید که در آن دونالد ترامپ را مقصر خروج آشفته نیروهای امریکایی از افغانستان دانسته را رد کرده‌اند.

در همین‌حال، مایک پمپیو وزیر امور خارجه پیشین امریکا نیز در واکنش به این گزارش گفته است که تصمیم جوبایدن برای کنار گذاشتن طرح مبتنی بر شرایط هنگام خروج از افغانستان، منجر به فروپاشی دولت افغانستان شد: ″جو بایدن رویکرد شرایط ‌‌محور ما برای خروج از افغانستان را کنار گذاشت. فروپاشی از افغانستان زیر نظر بایدن اتفاق افتاد. او می‌‌کوشد به ‌جای مسوولیت‌ پذیری، با گزارشی غیرصادقانه از هزینه‌‌ها عبور کند″.

گفتنی‌است که کمیته نظارت اولین جلسه استماع خود را در رابطه با خروج امریکا از افغانستان در ماه مارچ برگزار کرد که در آن شهادت افرادی که در سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان تخلیه شدند، شنیده شد.